permalink

0

Husk god karma

2 tips til hvordan du optimerer dit indhold og fastholder læseren

Dette indlæg er skrevet af Nicky Søgaard.

Du har siddet time efter time, weekend efter weekend, og lavet tekster og indhold til din side, men lige lidt hjælper det, det føles stadig som om, at din målgruppe og besøgende løber skrigende bort. For du sælger eller konverterer ikke i det omfang, som du havde håbet.

Er dette noget du kan nikke genkendende til?

Så læs med her, hvor vi kommer med et par håndgribelige tips til forbedring af dit content, både ift. konverteringer og den mængde tid de besøgende bruger på dine sider.

Sørg for dine SEO-tekster tiltrækker læseren og ikke kun Google

SEO-tekster er i dag meget mere end søgemaskineoptimeret indhold, som indeholder diverse søgeord man ønsker at ranke på. I dag kan man ikke nøjes med at spamme søgeordene og forvente at det i sig selv giver en god, positiv rangering i søgemaskinerne. Dette ved de fleste dog også allerede, men stadig glemmer folk alligevel at fokusere på indholdets værdi og budskab til læseren på lige fod med vigtigheden af SEO-aspektet.

Mange fokuserer stadig udelukkende på at en teksts indhold skal have diverse søgeord integreret. Både i H-taggede overskrifter, iblandt de første 70 ord i teksten og også gerne nævnes et bestemt antal gange. Gør man dette uden at have målgruppen for øje, så risikerer man i værste fald en død tekst, som ikke fanger læserne.

Men giver din tekst svar på læserens og din målgruppes mest gængse spørgsmål til et givent emne, produkt eller ydelse? Er din tekst fængende og smager den af mere?

Din tekst skal, ud over at please Google, formå at kunne fange læserens opmærksomhed, men i høj grad også gerne virke inspirerende, fængende og især give svar på spørgsmål, som endeligt kan bevirke at den besøgende går fra at være en nysgerrig læser til en konverterende kunde.

Så, foruden at sørge for du har lavet din søgeordsanalyse, integreret den i teksten og dermed sørget for den er søgemaskineoptimeret, så sørg for teksten frem for alt er fængende og giver en form for reel værdi for den besøgende.

  • Vær den bedste i dit felt og giv dermed teksten værdi – research grundigt emnet du skriver om
  • Besvar din målgruppes spørgsmål – vis dem du ved hvad du snakker om
  • Lav indholdet overskueligt – lav ikke én lang tekst
  • Kom til pointen – træk det ikke i langdrag, men uddyb senere i teksten

Har du brug for at se indhold, som lever op til ovenstående, så er der mange gode eksempler derude. På https://inspirationtilbolig.dk kan du se, hvordan en affiliate-side forsøger at inspirere og hjælpe de besøgende til ”det rette valg”. Her bærer teksterne præg af at et ønske om at hjælpe den besøgende med svar på relevante spørgsmål, alt der er at vide om et emne/produkt og give inspiration.

Indtænk din målgruppes behov og indarbejd dette i dine tekster for at optimere virkningen af dit indhold.

Brug videoindhold og optimer ’time on site’

Når du udarbejder indhold til dit site, så ønsker du selvfølgelig at besøgende bliver så længe som muligt og ikke klikker videre med det samme. For det første, så giver det en høj ’bouncerate’, hvilket kan have negativ effekt på dine placeringer i søgemaskinerne. For det andet, så er det jo svært at opnå salg og konverteringer, hvis de besøgende bare løber skrigende væk.

Én måde at optimere ’time on site’, altså hvor længe den besøgende bruger på siden, på, er at bruge videoindhold på dine sider.

Videoindhold kan være givende og skabe blikfang i så mange tilfælde, at det sjældent er en dårlig ide ikke at benytte sig af det – det er relevant i stort set alle tilfælde. Uanset om det så er en ’how-to’ guide, en explainer om et produkt, en præsentationsvideo eller andet, som på en eller anden måde er relevant for dit indhold.

Du behøves ikke engang selv at kreere indhold. Du kan sagtens, og lovligt, embedde eksisterende videoer fra YouTube, som er passende til emnet, direkte på dit site. Selvfølgelig kan det diskuteres, hvor meget troværdighed der er i at linke til en YouTube video, som har en anden afsender. Men er indholdet relevant for det content du har udarbejdet, så vil det i langt de fleste tilfælde have en positiv effekt.

Alene det blikfang en video skaber giver kan give en stor effekt, og så kan din tekst være ’ih oh åh’ så god og spændende, men sandheden er bare, at der vil være mange af dine besøgende der foretrækker at se og høre, frem for at læse og scrolle.

  • Sørg også for at videoen ser præsentabel ud på siden.
  • Sørg eksempelvis for at videoen har et tillokkende forsidebillede, så den besøgende for lyst til at klikke play.
  • Sørg for at videoen på siden er justeret i størrelsen, så den passer ind på siden og til resten af indholdet.
  • Endnu vigtigere er det, at videoen er integreret således, at den også kan ses uden problemer fra mobilen på din side – dette især på baggrund af Googles ’mobile first’ implementering.

Ønsker du at se eksempler på, hvordan videoer på denne måde kan bruges, kan du tage et kig på https://oplevelsesgaverforalle.dk, som bruger videoer til at vise den besøgende specifikke oplevelser. Her har videoerne den effekt, at den besøgende kan få et indblik i oplevelsen på forhånd og blive inspireret af den faktiske oplevelse, frem for at læse en tekst om den.

Hermed to tips til forbedring af dit indhold, som du kan tage til dig og selv forsøge at indarbejde i dit eksisterende eller fremtidige indhold – uden det skal koste dig en krone.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.