permalink

0

Husk god karma

3 Tip til en digital marketing strategi

Vær opmærksom på hvilket behov du vil opfylde

Når du skal i gang med at planlægge din markedsføringsstrategi, så gælder det om at være helt klar over, hvilke mål det er du forsøger at opfylde ved din markedsføring. Hvis ikke du klarlægger dette, så kan du ikke målrette din kampagne nok, og du vil ikke opnå det du er ude efter.

Så det første du skal gøre er, at finde ud af hvilke mål du har med din markedsføring. Er det at:

  • Øge kendskabet til dit brand?
  • Opbygge et forhold til dine leads og kunder?
  • Øge trafikken på din hjemmeside?
  • Øge antallet af kunder?
  • Vise dig som autoritet indenfor din branche?
  • Yde kundeservice?

Lav dig en markedsføringsmaskine

Det mange webshop ejere tror er, at deres markedsføringskampagner er enkeltstående begivenheder. De laver en webshop, udgiver nogle billeder på de sociale medier, sender nogle nyhedsbreve og tror det er nok. Men, det er se på dine markedsføringsaktiviteter som forskellige ting, det fraholder dig fra at lave en fyldestgørende strategi, som faktisk giver resultater.

I stedet, skal du se på dine aktiviteter som en del af en samlet plan – En markedsføringsmaskine om du vil.

Ligesom de enkelte dele i en motor har hver deres funktion, for at hele motoren kan fungere, sådan er det også med de enkelte dele i din markedsføringsplan. Selv om den enkelte del måske ikke lige er 100% kritisk i forhold til at motoren skal virke, så performer den helt klart bedre når alt bare fungerer, og spiller sammen.

Så når du udvikler din digitale strategi, så spørg dig selv om alle dine aktiviteter arbejder sammen om et fælles mål. For eksempel vil din

  • Opslag på de sociale medier drive trafik til din hjemmeside?
  • Side de lander på så kunne drive trafikken videre, så de rent faktisk ender med at købe noget? Er din landingsside 100% optimeret?
  • Email lister faktisk også kunne konvertere modtagerne til kunder?

Sæt smarte mål

Du kender allerede vigtigheden af, at sætte mål for din digitale strategi. Uden en klar ide om, hvad det er du arbejder frem imod, så vil dine aktiviteter bliver uorganiserede og mindre effektive. Det er noget du gerne vil undgå som en virksomhedsejer.

Indenfor markedsføring er det noget der hedder SMART goals. Dem vil vi gerne udvide lidt, så de faktisk bliver SMARTER goals.

Den traditionelle SMART model er:

  • Specific (specifikke)
  • Measurable (målbare)
  • Attainable (opnåelige)
  • Relevant (relevante)
  • Time-bound (tidsbegrænsede)

Når de så bliver SMARTER, så kommer der lige to punkter mere på.

  • Evaluated (evaluerede)
  • Revised (reviderede)

Hvorfor er det nødvendigt at tilføje disse to punkter? Fordi, når du evaluerer din fremgang, mod de mål du har sat, så er du mere tilbøjelig til at kunne nå dem, fordi du når du evaluerer dine handlinger, så dermed også kan revidere dem. Men alle bør arbejde ud fra i hvert fald de fem første. Det er absolut nødvendigt at du sætter dig klare mål, at du også kan måle dem. At de rent faktisk er opnåelige, og ikke mindst at de er relevante. Desuden bør de være tidsbegrænsede, for ellers kan du ikke måle effekten af dem ordenligt.

For at opsummere, så er det at lave en omfattende markedsføringsplan noget der kan tage pusten fra enhver. Det tager ressourcer, og det koster tid. Meget tid, men den tid du bruger på at ligge en plan, det kan vise sig at være godt givet ud. Ifølge en undersøgelse fra CoSchedule, så havde

  • Virksomheder med en dokumenteret markedsstrategi 538% bedre chance for at få succes end dem uden en.
  • Virksomheder der havde opsatte mål, de klarede sig bedre end virksomheder uden.
  • 81% af de virksomheder der opnåede succes, de nåede alle deres mål.

Så sæt nogle dage af i din kalender, og åbn et nyt dokument, og start med at lave din nye markedføringsplan.

En af de ting som jeg har gjort på Dildo-priser.dk er, at jeg er i gang med den helt store gennemgang af siden. Jeg har sat alle mine sider op i et regne ark, skrevet de ord jeg regner med at siden skulle ranke på, og så kigget på hvordan siden ligger i Google.

Der er nemlig nogle sider, der ranker på de ”forkerte ord”. Det kan være fordi jeg har flere sider der forsøger at ramme de samme ord, det kan være sider der er overoptimerede, eller underoptimerede.

Desuden har jeg identificeret alle mine landingssider, og er i gang med gennemgå dem en for en, indtil jeg selv er tilfreds. Når jeg er færdig med mine vigtigste landingssider, så går jeg i gang med at kigge på hvordan jeg bedre kan samle emails op, og derefter skal jeg i gang med at sende nyhedsmail ud. Det er det absolut sidste jeg gør, for det nytter ikke noget at jeg har 1000 på min liste, og sender dem dårlige nyhedsmail uge efter uge. Så ender jeg op med en liste på 500, når endelig jeg kommer til den del af listen.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.