permalink

0

Husk god karma

4 råd til at lave en effektiv CTA

En call to action-knap (CTA) virker måske som en mindre detalje, når man kigger på et website ud fra sin helhed. Men lad dig ikke snyde af CTA-knappens umiddelbare simplicitet – knappen er mere magtfuld, end du tror. En CTA kan nemlig styre dine besøgende i en bestemt retning og opfordre dem til at gøre bestemte handlinger.

Der findes ingen fast formel for den perfekte CTA, men der er et par tommelfingerregler, som du kan følge for et godt udgangspunkt.

1. Et brugervenligt design

Sørg for at din CTA-knap er stor nok, så dine brugere kan finde den. Brugere er utålmodige, og hvis de ikke synes din knap er stor nok til at trykke på, så er det meget sandsynligt, at de bare lader være. Dette er især gældende for brugere, som besøger dit site fra et mobilt device.

2. En klar opfordring

Hold budskabet på CTA-knappen kort og konkret. Er den for lang, vil den utålmodige brugere bare springe den over, fordi det tager alt for lang tid at læse den færdig. Er den for kort, kan det være, den er for ukonkret, så brugeren ikke forstår, hvad han eller hun får ud af at trykker på den.

Her er det også vigtigt, at du husker at skrive et budskab, som ikke lover guld og grønne skove. Hvis du

3. En strategisk placering

Placer dine CTA-knapper et sted, hvor du er sikker på, at dine brugere ser dem. Her må du atter tage udgangspunkt i, at brugerne generelt er meget utålmodige. Har du en lang side, er det meget sandsynligt, at dine brugere ikke vil læse hele contentet igennem men i stedet vil læse indledningen og skimme resten af siden igennem.

Derfor giver det mening at placere en CTA i starten af dit content, så dine brugere i det mindste når at se én CTA. Se f.eks. sitet Kærbygård, som har mange sider med masser af content – her har sitet valgt at placere en CTA i hvert øverste afsnit, så man er sikker på, at de besøgende ikke kan undgå at se knappen.

4. En løbende test

Selv om du mener, at du har designet, budskabet og placeringen på plads, så er det kun internetguderne, som ved, hvilken effekt dine CTA’er kommer til at have for din trafik – og muligvis konverteringer.

For at se om dine tiltag har givet pote, må du teste dine CTA’er over en periode. Her skal du opsætte noget tracking, så du kan følge udviklingen i din trafik og se, om CTA’erne har ført til mere trafik mellem bestemte sider.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.