permalink

0

Husk god karma

5 (nemme) måder du kan drive trafik til din nyåbnede webshop

At åbne en webshop i dag er, desværre, ikke som at åbne en butik på strøget mere. For bare et årti siden var man næsten garanteret en førsteplads på Google, så snart man åbnede butikken, ligesom man kunne være ene om at være på sociale medier og adwords priserne var en brækdel af nutidens. Dermed var du næsten fra start garanteret en masse dejlig (og ofte gratis) trafik, som du så kunne konvertere til salg. Sådan er det slet ikke mere.

I dag er du til gengæld nødt til at arbejde seriøst og kontinuerligt på at drive trafik og besøgende ind til din webshop. Og her er det gyldne ord: kontinuerligt. For de besøgende kommer bare ikke af sig selv til din shop mere. I dag vil du nemlig have tonsvis af konkurrenter, som alle konkurrerer om de samme besøgende, og det er derfor virkelig her du skal være skarp, hvis du vil have succes (og ikke mindst salg) i din webshop.

Derfor kommer jeg herunder med fem nemme måder DU kan drive trafik ti din nyåbnede webshop.

I efteråret 2016 startede jeg min egen webshop, Watery.dk som sælger svømmeudstyr og badetøj. Hvor vi måske den første uge havde 50 besøg om dagen og derefter ca. 100 om dagen i 5-6 måneder, så har vi nu et godt stykke over 800 besøgende om dagen. Én dag har vi endda haft over 6.000 besøgende – hvordan vi fik det viser jeg dig nu.

1.  PR i medierne

Det er nok den billigste måde til at skabe trafik til din ny åbnede webshop. At få medierne (lokal avisen i dit område, eller måske Ekstra bladet og Børsen) til at skrive om din nye webshop er nemlig i bund og grund gratis.

Så er budgettet til marketing ikke det store, så kunne det være en rigtig god start, at sætte dig ned og skrive en pressemeddelelse, og derefter sende den til forskellige medier. Dog kræver det alligevel at din historie skiller sig lidt ud, da de i løbet af en dag får hundredvis af pitches på historier.

Men da jeg åbnede min webshop, så skrev både to lokal aviser samt Børsen om det, så det er helt bestemt muligt. Og det var faktisk også efter en artikel i eb.dk at vi på bare én dag fik over 6.000 besøgende (samt et rigtig godt link, som jo er godt til det næste punkt).

2. Søgemaskineoptimering

At søgemaskineoptimere din webshop handler om at få Goggle (verdens klart største søgemaskine) til at elske din nye side. Det kan medføre at Google rykker din webshop om på side ét eller i toppen på forskellige ord, og du dermed er sikret en masse dejlig trafik. Når man søgemaskineoptimere, så er der to dele: Onpage-SEO og Ofpage-SEO.
Onpage SEO består i at skrive en masse relevant og godt tekst til dine forskellige sider, skrive meta titler og deskriptions samt have den tekniske platform til din webshop til at fungere.

Offpage-SEO handler derimod om at få andre til at omtale din nye webshop med et link, så du på den måde opnår noget autoritet (det elsker google).
I min webshop står det organiske trafik for op mod halvdelen af alt vores trafik, hvorfor søgemaskineoptimering nok er vores vigtigste måde at få salg i shoppen. Vi ligger også nummer 1 på f.eks. “svømmebriller” (med 1200 månedlige søgninger), “svømmeudstyr” (med 600 månedlige søgninger) og nummer 3 på “badedragt” (med 9.100 månedlige søgninger). Dog er det vigtigt at sige her, at SEO kræver benhårdt og kontinuerligt arbejde.

3. Adwords

Vil du bare have trafik på den første dag din webshop åbner, så er Adwords vejen at gå. Her kan du med det samme købe dig til en masse trafik på Googles søgemaskine. Så betaler du nemlig for at ligge øverst i resultaterne på google – noget du ellers kunne bruge flere år på med søgemaskineoptimering, men som du altså her kan betale dig fra.

Så kan du f.eks. betale for at ligge øverst på relevante søgeord indenfor din branche. I min branche med svømmeudstyr byder vi f.eks. på ord som “svømmeudstyr”, “svømmebriller” og “svømmefødder”.

Her er det jo også besøgende som aktivt søger det her produkt. Derfor kan det give rigtig god mening at starte med adwords, da man så kan få fat i de besøgende, og dermed ofte salg, fra dag ét.

4. Email marketing

Når du har fået lidt trafik ind på din side, så er en god måde at fastholde dem og få dem til at komme igen ti din side, at sende dem nyhedsbreve et par gange om måneden. På den måde bliver de flere gange påvirket til at besøge din shop igen og igen.

Dog kræver det først og fremmest nogle, som gerne vil modtage din mails. En god måde at få det er at udlodde en rabatkode på 50 eller 100 kroner til alle der “signer up” til dit nyhedsbrev. Også er det bare at sende dem nogle gode nyhedsbreve. Et godt mailprogram til at komme i gang med er Mailchimp – det bruger vi også i vores webshop i dag.

5. Samarbejde med bloggere

At få omtale rundt omkring på nettet, det er aldrig en dårlig ting. En måde at få det er at samarbejde med en række bloggere, som du måske sender et af dine produkter til og de derefter anmelder og omtaler det på deres blog.

Det er en ret nem måde at komme i gang på og skabe noget kendskab til din nye webshop. Dog er det vigtigt at du måske starter med mindre og mere eller mindre ukendte bloggere, som har måske 1.000-5.000 månedlige læsere/følgere. Disse kræver nemlig ofte ikke mere end et produkt for at omtale din nye shop.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.