permalink

0

Husk god karma

5 ting du skal splitteste i din webshop

Denne artikel er skrevet af Simon Nygård Nielsen

Halter din webshop med en dårlig konverteringsrate og får du for lidt ud af dine markedsføringskroner? Hvis du kan nikke ja til begge udsagn, bør du begynde at lege med splittest i din webshops.

En splittest fungerer således:

Dine besøgende bliver splittet op i to grupper, hvor 50% kommer ind på en version at dit sitemed en rød indkøbsknap, mens den anden halvdel besøger din side med en grøn knap.

Ved at kigge på splittestens resultater, kan du se, at du konverterer bedre, når din indkøbskurv er grøn og derfor ændrer du din indkøbskurv til grøn. Pludselig konverterer din webshop lidt bedre end før.

Ved at du konstant splittester forskellige ting på din webshop, vil du løbende opnå en god konverteringsrate, der i sidste ende giver en øget salg i din webshop. Hos bomo.dk har vi splittestet over 50 forskellige ting, hvilket har givet en solid viden om, hvad man bør splitteste først og hvor de lavthængende frugter ligger.

Splittest teksten i på din købsknap

Har du overvejet om det kan have en påvirkning, hvorvidt om der står “Læg i kurv” eller “tilføj til kurv” ved købsnappen?

Hvis ikke, så kan jeg fortælle dig, at det har en kæmpe påvirkning. Vi har set ret markante resultater, når vi tester mellem disse variationer. Derfor bør du altid teste det område som noget af det første, når du går i kast med at splitteste i din webshop.

Du kan prøve at teste mellem disse 4 variationer, når du skal splitteste dette område:

  • “Tilføj til kurven”
  • “Læg i kurven”
  • “Køb nu”
  • “Læg i kurv”
  • “Tilføj til kurv”

Splittest dine USP’er

Ved at anvende et splittest værktøj, kan du nemt og hurtig finde ud af, hvilke af dine Uniqe selling points, der omdanner besøgende til kunder.

Du kan f.eks. splitteste hvorvidt om det er “gratis fragt” eller “90 dages returret” som du skal sætte fokus på, når du præsenterer dine USP’er for dine besøgende.

Du skal dog passe på med at have flere splittests kørende, når du splittester dine USP’er. Splittest en USP ad gangen.

Du har sikkert en masse forskellige USP’er på dit site, derfor kan det være nødvendig med en række forskellige splittests, før du ved, hvilke USP’er der performer bedst.

Splittest dine Trust badges

Bruger du Trustpilot og e-mærket på din webshop, så skal du skynde dig at splitteste, om de faktisk også skaber en bedre konverteringsrate, som du måske går rundt og tror.

Selvom de fleste splittests viser, at E-mærket og Trustpilot er med til at skabe en bedre konverteringsrate, så er det ikke altid at resultaterne er positive. Nogle gang viser det, at webshoppen performer bedre uden et Trustpilot/e-mærket badge.

Det ville være træls at skulle smide flere tusinde kroner efter noget som i sidste ende ikke giver en øget konvertering, derfor skal du splitteste om dine trust badges skaber værdi for din webshop.

Splittest størrelserne på dine priser

Et overset område, når man skal splitteste forskellige ting på sin webshops er, størrelsen på sine priser. Vi oplevede selv et øget salg, da vi gjorde vores prisstørrelser større.

Generelt konverterer store priser bedst, hvis man allerede har nogen stærke priser. Så er du en af de billige i din branche, bør du lave en splittest, hvor du laver dine priser markant større.

Du kan også teste om din webshop konverterer bedre, når dine priser er mindre.

Klassikeren – Skal indkøbskurven være grøn eller rød?

En klassiker indenfor splittests er det store spørgsmål: “Skal indkøbskurven være grøn eller rød?”. De fleste webshops har enten en grøn, orange eller rød købsknap. Ved de store webshops er det sjældent en tilfældighed, hvilken farve indkøbsknappen er. Farven på indkøbsknappen er vigtig at splitteste, da det er en knap som går igen over hele shoppen. Samtidig er det en “Call to action” knap og når det kommer til “Call to action” knapper, så er det noget som man løbende skal splitteste, så man altid får det maksimale ud af sine besøgende.

Der findes ikke et entydigt svar på, hvilken købsknap farve der virker bedst, det er forskelligt fra webshop til webshop. Men hvis du skal teste det af, så test mellem disse tre farver:

  • Rød
  • Grøn
  • Orange

Jeg kan stærkt anbefale splittestværktøjet: vwo.com. Det er et nemt og brugervenligt værktøj, der ikke koster en formue: 49 USD.

Kommentar fra ejeren

Rigtig fine og gode pointer af Simon. Jeg har selv splittestet mange ting løbende, og egentligt synes jeg, at vwo.com er fint, men der findes en række andre tools som også fungerer godt. Bl.a. er Optimizely et af de tools, som jeg bruger mest.

Senest splittestede jeg 19 flotte og praktiske vasketøjskurve (blogindlæg) på Doc24.dk hvor jeg kørte 10.000 visninger af to forskellige varianter af knappen.

Første variant var med stor og klar CTA knap, og den anden variant et tekstlink (altså mindre CTA’agtig).

Det vidste sig, at tekstlinket fungerede bedre end knappen. Dette var ikke min hypotese, så man skal aldrig implementere ændringer selvom, man er overbevidst om at de vil være til det bedre. Test dem!

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.