Backlinks

En af de største rankingfaktorer for Google er antallet og kvaliteten af links der fører til din side. Jo flere og bedre links du kan få til din side, jo højere rankings opnår du (forenklet set, der er mange andre faktorer der spiller ind også). Derfor er backlinks en meget vigtig faktor når vi taler søgemaskineoptimering.

Hvis du ønsker at købe ydelser indenfor linkbuilding, gå til siden om linkbuilding her.

Overordnet er der to slags link, nemlig dofollow-links og nofollow-links.

DoFollow links

Et dofollow-link betyder at Google lader pagerank (linkværdi/linkjuice) flyde til siden der linkes til, hvilket giver øget ranking.

NoFollow links

Et NoFollow-link betyder at linket ikke giver værdi til rankings, dog med et enkelt forbehold som er forklaret i næste afsnit.

DoFollow vs NoFollow

Eftersom DoFollow-links er dem der giver bedre rankings skulle man tro man blot skal skaffe en masse Dofollow-links og lade NoFollow-links være. Udover at NoFollow-links kan skabe opmærksomhed og trafik er det faktisk også sådan at Google ser på hvor naturlig din linkprofil er, når den skal bedømmer rankings, trust m.m. og består dine backlinks kun af Dofollow-links kan Google finde på et tillægge dem lavere værdi end hvis du har en varieret linkprofil der består af både Dofollow- og NoFollow-links.

Dermed kan man argumentere at NoFollow-links er en rankingfaktor i den forstand at de godt nok ikke giver direkte værdi i forhold til linkjuice, men at de er med til at skabe en varieret backlinkprofil hvilket er positivt.

Backlinks fra samme domæne

Generelt tæller første link fra et domæne LANGT mere end de følgende, grunden er at man f.eks. på et forum ofte kan linke til sin side i hvert indlæg man skriver, og hvis hvert link talte lige meget ville man efter 1000 indlæg på det pågældende forum få en enorm mænge linkjuice, hvis det altså ikke var fordi det kun er første link der virkelig tæller.

Der er naturligvis altid undtagelser. Lad os sige du har et link fra en side, 4 klik fra forsiden, dvs du skal klikke fire gange for overhovedet at komme til den side der indeholder dit link. Lad os derefter sige du fra samme domæne får et direkte link fra forsiden. Selvom det er link nummer to vil forsidelinket have væsentlig højere værdi end det på undersiden.

Der kan igen være forskellige undtagelser, hvis linket på forsiden står næsten nederst på siden og forsiden ikke handler om det emne der linkes til, kan linket på undersiden muligvis være mere værd, hvis såfremt den omhandler præcis det der linkes til på sin side og der masser af backlinks til den pågældende undersideside.

Der er altså ikke nogen helt klare svar, og til hvert svar er der en undtagelse J Men hvis du lærer du overordnede teorier er du godt på vej.

Backlinks fra sider/domæner der omhandler emnet der linkes til

Nogle af de mest værdifulde links du kan få er fra sider der omhandler det samme som din side. Jeg skriver f.eks. en masse om søgemaskineoptimering og et link fra http://densynligemand.dk/ (drives af søgemaskine- ekspert Frank Hellerup) vil være langt mere værdifuldt end et tilsvarende link fra en madblog.

Igen er der variationer gør at backlinks stiger eller falder i værdi. Lad os tage http://densynligemand.dk/ som eksempel og forestille os at han laver en side om hans livret der er boller i karry. I den artikel linker han til http://seo-mand.dk/. Dette link har for mig en langt lavere værdi end hvis han skrev en artikel om et emne indenfor søgemaskineoptimering og linkede til min forside, eller skrev en artikel om Google+ og linkede til min artikel om Google+ søgemaskineoptimering.

Anchor tekst vs ikke-anchor tekst

De mest værdifulde links er links med en god anchortekst, her er illustreres forskellen:

Link med anchortekst ”søgemaskineoptimering” = søgemaskineoptimering

Link uden anchortekst = http://seo-mand.dk

Bemærk at begge links linker til samme side men på det første link har vi altså det der kaldes en anchortekst.

Tidligere var ”exact match” anchortekster det alle gik efter, dvs. ville man ranke højt på ”søgemaskineoptimering” skulle man have en masse links tilbage til ens side med anchorteksten ”søgemaskineoptimering”.

Dette er stadig tilfældet, men Google ser til stadighed mere og mere på om en linkprofil ser naturlig ud og nedgraderer værdien af indkommende links hvis den er naturlig. Det er ikke naturligt hvis alle links til en side har en bestemt anchortekst, der vil altid være brugere der laver et link hvor der måske blot står ”klik her”, der kan være links uden anchortekst etc etc.

I dag vægter Google ”partial match” anchortekster relativt højt hvilket er vigtigt at huske når du har mulighed at få et link med anchortekst.

Hvis du vil vide mere om anchortekster og værdien af ”partial match” anchortekster har SEOmoz lavet denne glimrende video om emnet:

Beyond Exact Match Anchor Text To Next Generation Link Signals – Whiteboard Friday

Sådan skaffer du links til din side

At skaffe backlinks til en side er et emne for sig selv jeg vil skrive om på et senere tidspunkt, indtil da kan du tjekke denne artikel som er helt fænomenal:

Link Building Strategies – The Complete List