permalink

0

Husk god karma

CASE: Få 3 nemme permissions med denne funnel og 3 gratis værktøjer

Denne artikel er skrevet af Morten Rosenvold Villadsen, der udover at arbejde med online marketing og SEO som freelancer, skriver bøger og holder foredrag om fridykning og undervandsjagt.
Hans blog mrv.dk handler blandet andet om hvordan man kan tjene penge på internettet Link til https://mrv.dk/tjen-penge-online/
Få at nå dine potentielle kunder og få dem til at købe er det en kæmpe fordel hvis du kan nå dem med det samme budskab, men på flere forskellige platforme. I denne artikel viser jeg hvordan du istedet for en email (1 permission) let kan få fat i 3 permissions.

Permissions er gratis – annoncering koster

Hvis du ikke vil købe dig fattig i annoncekroner er du i stedet nødt til at få tilladelse til at du kan henvende dig til dine kunder. Det kan være svært at få tilladelse til dig, men jeg vil jeg gerne dele en lille “funnel” som giver dig 3 virkelig gode tilladelser (permissions).

Mit eksempel på 3 permissions (som du kan kopiere)

Her under kan du se hvilke 3 permissions jeg har lagt vægt på
1. Emails.
2. Messenger.
3. Facebookgruppe.

Hvorfor disse 3 permissions?

1. Emailmarketing
Emails er fortsat et meget værdifuldt værktøj i forhold til at sælge. Åbningsraterne falder og falder desværre generelt, da emailudbyderne (Gmail, Hotmail osv) bliver flittitgere og flittigere med at putte mails i spamfilteret – men der er fortsat nærmest ikke noget der slår emails når det handler om at få en modtager til at købe et produkt – dit produkt. Derfor skal du have en mailliste, og du skal få folk til at skrive sig op på den.
Gratis tjeneste til at udsende emails: Mailchimp.com – andre udbydere fungerer også fint til dette eksempel.
2. Messenger marketing 
Messenger marketing med chatbots er til gengæld helt fantastisk hvad angår åbningsrater. Det er meget tæt på 100% der bliver åbnet når folk modtager beskeder over messenger. Det kan være lige så effektivt som emails til at skabe salg, men først og fremmest er det et godt værktøj til at skabe dialog med dine kunder – og alt efter hvor dygtig du er i den dialog kan du skabe salg. Mulighederne her er uendelige – og fænomenet endnu nyt og meget effektivt.
Gratis tjeneste til at lave en chatbot: Manychat.com – gratis versionen fungerer fint til denne funnel.
3. Facebookgrupper.
Facebookgrupper er blevet opprioriteret i den seneste opdatering af Facebooks newsfeed – og det er ikke sjældent at medlemmer af en grupper modtager notifikationer når en administrator slår noget op.
Gratis tjeneste til at lave en facebookgruppe: Facebook.com
Her er den mini-funnel jeg vi anbefale dig.
Det kræver:
1 mailliste hos en udbyder
En landingsside på din hjemmeside
En konto hos manychat
En facebookgruppe

Hvordan får du fat i de her 3 permissions?

I gamle dage lavede man en e-bog for at få folk på sin mailliste. I dette tilfælde skal Facebookgruppen skal være din “leadmagnet”. Det kan være en særlig rabatgruppe, adgang til limited editions, behind the scenes content for true fans, personlig feedback, live calls eller lignende. Det skal være meget attraktivt at komme med i denne gruppe for at det skal lykkes dig.
Tænk dig om – hvad kan du tilbyde i en Facebookgruppe?

Hvad gør du nu?

Lav nu et godt opslag på din facebookside. Stort billede. God tekst. Det skal handle om at du vil tilbyde dem der følger din side at komme over i en særlig lukket facebook gruppe (folk elsker at være VIP) der handler om få særlig benefit (se ovenfor). For at komme over i gruppen skal du blot skrive “ja” i kommentar feltet under dit opslag – og så skriver du at du vil du sende mere info på messenger.
Så snart folk har skrevet “ja” – eller andet (folk skriver nemlig også jeps, yes osv). Så aktiveres den chatbot du har lavet hos manychat (kaldet “Growth tool”) og chatbotten stiller så kunden et spørgsmål på messenger. Efter at have givet tilladelse at have kontakt med din chatbot sendes dine kunder nu link til din landingsside for kundeklubbben (eller hvad din facebookgruppe nu kaldes). Her skal de indtaste deres email – og bliver derfra sendt direkte (single optin) til din facebookgruppe.
Kundens rejse bliver altså:
Facebookopslag -> Messenger -> Landingsside -> Faebookgruppe
Nu har du mulighed for at fange dine interesserede kunder på email, messsenger og i facebookgruppen. Det betyder at hvis de unsubscriber dit nyhedsbrev eller melder sig ud af din facebookgruppe – så kan du stadig nå dem via Messenger. I sidste ende gør du dig selv mere usårlig overfor pludselige ændinger i Facebooks, Googles og Microsofts algoritmer – da du har flere strenge at spille på.
Herfra kan du selvfølgelig få dine kunder hen som abonnementer på din podcast, youtubekanal, blog, følgere på din twitterkonto, instagram profil osv.

Jo flere højtalere…

Pointen er selvfølgelig at jo flere platforme du har de samme kunder på, jo større chance er der for at du kan nå dem – og at de vil købe fra dig. Du kan roligt regne med at at jo flere permissions du har, jo billiger bliver din annoncering og jo større chance har du for at få dit budskab ud.
Så i stedet for at tænke at du skal have kundernes email (kun), så tænk på hvordan du kan få fat i flere permissions nu du er igang.

Mine egne tal

Jeg lavede en “behind the scenes” facebookgruppe til en kommende bogudgivelse.
På et opslag på en facebookside med ca 5000 likers fik jeg efter 48 timer:
180 kommentarer på opslaget (66 likes / hearts)
148 messenger permissions
121 nye emailpermissions
99 nye medlemmer i facebookgruppen
Bemærk at der er lidt “spild” for hvert trin i funnelen, derfor er det vigtigt hvordan du designer kunderejsen både med hensyn til rækkefølge (de vigtigste permissions først) og med hensyn til konvertering for at få så mange som muligt helt igennem din permissionsfunnel.
God fornøjelse!

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.