permalink

0

Husk god karma

Do’s and don’ts ved navneskift

Do’s and don’ts ved navneskift

Mit navn er Gustav Lauritzen. Jeg arbejder til dagligt i AndLight hvor jeg sidder i online marketing teamet. For omkring 6 måneder siden, omtrent samme tid som jeg selv blev ansat, valgte vi at skifte navn fra LuksusLamper til AndLight. Det havde længe været planen at skifte navn, for at appellere mere til udenlandske markeder.

Hos AndLight sælger vi designer lamper af de mest kendte og upcoming brands fra hele verden. For et par år siden åbnede vi webshops i Norge og Sverige, hvor ”LuksusLamper” relativt nemt kan forstås af de fleste. For omkring 6 måneder siden, samtidig med navneskiftet, åbnede vi i Tyskland og England, som sprogligt ligger langt fra vores danske og derfor kunne ”LuksusLamper” desværre ikke gøre det mere. Efter navneskiftet er vi blevet meget klogere på hvad det indebære både logistisk, på kontoret og ikke mindst det SEO-mæssige. Som du sikkert allerede i forvejen ved, er der hundredevis af faktorer der spiller ind, når Google rangerer dit domæne i de organiske visninger. Nogle er nemmere end andre at forberede sig på, når det kommer til at flytte alt indhold til et nyt domæne, som var casen her.

I indlægget her vil jeg komme med 5 punkter, som jeg mener er de vigtigste at have i baghovedet, hvis du en dag står overfor et navneskift, eller af en anden årsag skal flytte indhold på dit website.

  1. Overvej din webshops sæsonudsving

Det her er en no-brainer. Men det er muligvis det vigtigste punkt på listen. Gør dig nogle overvejelser om, hvornår din webshops sæson topper ift. antal besøgende og salg. En af de ting, som højst sandsynligt kommer til at påvirke din webshop ved et navneskift er, at den vil tage et dyk i dens organiske placeringer. Det vil selvfølgelig lede til færre besøgende, muligvis en lavere konverteringsrate og en lavere omsætning. Vi skiftede navn i slutningen af vores lavsæson, som set i bagklogskabens lys, nok var et par måneder for sent. En del af det momentum der er i starten af sæsonen mistede vi, fordi vores webshops tog sådan et heftigt dyk i de organiske placeringer. Vi arbejder stadigvæk på højtryk for, at få samlet op de placeringer, som vi endnu ikke har fået tilbage på rette køl.

  1. Gør dine kunder opmærksomme og gør dem en del af skiftet

Den muligvis mest overset part i et navneskift er de personer som allerede har konverteret i din webshop. Dem der allerede har været forbi din webshop, svunget kortet og sandsynligvis har haft en god oplevelse med din webshop. Send dem mails, hvor du forklarer dem at du skifter navn, giv dem en rabatkode til den nye side, spørg om inputs og hør hvad de synes om dit nye navn eller design på webshoppen. Gør dem til en del af processen og få dem til at føle sig hørt og være en del af det. Lav et ambassadør program og giv dem gode priser på shoppen. Hvis du gør dette godt nok, kan du få nogle afgørende ambassadører eller evangelister, som helt sikkert vil tale positivt om dit brand og din webshop. Slå det bredt ud på de sociale medier og lav en begivenhed ud af det. Gør det til en så ”fed” ting som overhovedet muligt at I har skiftet navn.

  1. Brand er stadigvæk en ting

I de seneste par år har der været meget debat omkring værdien af et godt brand og brandtilliden hos forbrugere som stærkt dalene. Hos AndLight har vi efter navneskiftet opdaget, at et brand stadigvæk betyder rigtigt meget. Hvert fald i vores branche. De produkter vi sælger, ligger i den høje prisklasse og den gennemsnitlige forbruger udskifter sjældent en lampe med en ny. Derfor er der betydelig betænkningstid sammenbundet med et køb af en ny lampe, da faktorer som pris, service og tillid virkelig spiller ind. Derfor er et stærkt brandnavn stadigvæk afgørende for, hvor de eventuelle kunder søger hen. Efter navneskiftet kan vi også se, at konverteringsraten har taget et lille dyk.

  1. Sæt redirects på alle dine gamle sider

Det kan ikke undgås, at der rent SEO-mæssigt vil blive uddelt nogle tæv, når det kommer til de organiske placeringer hos Google. Domænet ”LuksusLamper” har været aktivt siden 2007. Det havde en linkprofil, som i takt med at webshoppen voksede var blevet stærkere og stærkere. Bla. med links fra mange af landets største boligmagasiner og bloggere. For at hjælpe Google så meget på vej som overhovedet muligt, opsatte vi en redirects på vores gamle domæner, som pegede hen mod vores nye domæner. Alle produkter fra det gamle domæne redirecter således til det samme produkt på det nye domæne. Det har sendt en stor del af det gamle domænes linkværdi videre til det nye.

På billedet herunder kan man tydeligt se, at der bliver uddelt kæmpe øretæver til os omkring navneskiftet, men at Google relativt hurtigt begynder at indeksere det nye site, overføre værdien af det gamle site og give os de organiske placeringer tilbage.

  1. Ændring af gamle links

Efter skiftet har vi brugt en del ressourcer på, at lave outreach til dem, for at appellere til at de vil skifte deres link til vores nye domæne. Den samme øvelse har vi lavet med vores producenter, så de også linker ind til vores nye domæne.

Der findes utallige guides på nettet, med hvad man skal forholde sig til før, under og efter et navneskift men sandheden er, at der er mange ukendte faktorer og at man først ved hvor mange tæv Google vil give en, når man har taget beslutningen og sat maskineriet i gang.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.