permalink

0

Husk god karma

Facebook er død – Længe leve Facebook

I starten af januar afslørede Facebooks stifter Mark Zuckerberg sin nye mission for 2018.

Fix Facebook.

Det der ligger bag missionen på de blot 2 ord er et hårdt ord, hvor Facebook har været kritiseret bredt for at forvandle brugerne til dopamin-hungrende zombier og spille en rolle i hvordan Rusland har blandet sig i det amerikanske valg.

Det er dog ikke det, danske virksomheder er bange for – men hvordan Zuckerberg vil fixe det sociale medie. Det skal nemlig blandt andet ske vd at vise mindre indhold fra brands og medier og mere indhold fra venner og familie.

Fortsættelse af en trend

Mindre indhold fra brands er en trend, de fleste brands kan genkende allerede nu.

For 5-6 år siden kom du som brand ud til alle dine Likes organisk. Hvis de loggede på, så de dit indhold. Sådan er det ikke længere. Fordi at der er så meget indhold på Facebook og kun begrænset plads, vælger Facebooks berygtede algoritme hvilket indhold, du ser. Det er den algoritme, der nu bliver tweaket til endnu mindre indhold fra brands.

Betyder det at Facebook nu er en død trafikkanal for dig?

Organisk er død – annoncering er ikke

På sin vis, ja.

Hvis du ser på den værdi du kan få ud af Facebooks organiske værktøjer – altså de gratis opslag, du lægger op på din side – kan det ligge et meget lille sted.

Tidligere var organiske Facebook-opslag en god måde at generere trafik på, men det er det ikke længere.

Men Facebook annoncering virker stadig – rigtigt godt.

Facebooks nylige opdateringer ser ikke ud til at have nogen indflydelse på de værktøjer, Facebooks mange tusinde annoncører har. Tværtimod. Mindre organisk indhold fra brands kan være en positiv nyhed for Facebooks brand-annoncører, hvis indhold nu kommer til at stå mere ud.

Persondataforordningen kommer til at spille en rolle

Himlen er dog ikke helt fri for skyer. De kommer bare ikke fra Facebook, men i stedet for EU.

Den nye persondataforordning er på vej og bliver implementeret ved lov per 25. maj 2018. Den har stor indflydelse på i hvilken grad og hvordan virksomheder fremadrettet behandler data. Persondataforordningen synes skrevet til Facebook, Google og de andre store virksomheder, der opererer inden for køb og salg af data-feltet.

Hvordan persondataforordningen kommer til at have indflydelse på både Facebook annoncering, søgemaskineoptimering og andre grene af online marketing er et emne, vi også kommer til at vende tilbage til her.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.