permalink

0

Husk god karma

Fem tips fra casinobranchen til affiliate-nybegynderen

Dette indlæg er skrevet af Peter L.

Det kan lyde nemt. Det at starte som affiliate er jo bare at oprette en hjemmeside, tiltrække trafik og så ellers begynde at tjene penge uden at skulle bøvle med et stort varelager eller utilfredse kunder.

Som du nok kan fornemme, kan ironi forekomme i ovenstående indledning. Kaster du dig ud i affiliatebranchen, skal du nemlig også være klar til at være digital blæksprutte og specialist på samme tid – eller kunne styre dem, der kan hjælpe dig.

Her får du mine tips fra arbejdet med affiliate i en af de hårdeste brancher, online casino, på websitet https://freespins365.dk/.

#1 Der er stor værdi i det gode samarbejde

Som affiliate vil du ikke opleve den kundekontakt, der normalt er i et bureau, der sælger en serviceydelse. Til gengæld vil du opleve at have mange (potentielle) samarbejdspartnere, hvis du gør det godt og har trafik, der er relevant for dem.

Der er naturligvis en økonomisk interesse de to parter i mellem, men glem ikke, at selve samarbejdet i sig selv også kan have stor værdi. Sidder en samarbejdspartner på viden, du kan drage nytte af?

Er det nemt at få fat i din kontaktperson, er der altid god information om nye kampagner, løses problemer osv. hurtigt? Alle disse parametre bør du løbende evaluere og tillægge den værdi, du mener de fortjener. Du skal blot ikke negligere dem.

#2 Størst er ikke altid bedst

Når du har bestemt dig for at kaste dig ud i affiliatevirksomhed, er det oplagt at logge ind hos Adservice.dk og alle de andre partnerprogrammer for så at sortere på hvilke kampagner, der har givet den højeste EPC (indtjening pr. klik) de sidste 30 og 90 dage.

Her vil du typisk finde online casino, lån og a-kasser på de tre første pladser. Brænder du for en af dem? Hvis nej, så gå på jagt efter en af de andre nicher, som knap så mange måske har kastet sig over.

Rejser, dating og fitness er eksempelvis tre andre brancher, der også har en bred vifte af affiliate-programmer og potentielle samarbejdspartnere. Her har du mulighed for eksempelvis at sende trafik til velkendte brands som Hotels.com, Dating.dk og Bodylab.

Lad dig med andre ord ikke forblænde af ”størst er bedst”.

#3 Har du kapaciteten og interessen?

Før du køber dit første domæne, skal du bestemme dig for, hvilken branche du vil kaste dig ud i. Til det kan det i grad anbefales at gøre to ting op med sig selv. For det første: Er det overhovedet en branche, der interesserer dig?

Det er surt at skrive om fluefiskeri dag efter dag, hvis du i virkeligheden hellere vil forklare alt om poker. For det andet: Har du kapaciteten til at starte op? Content kan du formentlig selv skrive og udvikle, men har du ressourcer nok til at tiltrække stærke links og opnå rankings?

Eller et budget til at betale høje klikpriser i Adwords? Vælger du en branche med FOR stærk konkurrence, kan du som ene mand løbe solen sort – uden at rykke noget som helst.

#4 Alle kan starte – men kan de holde ud?

Det fantastiske ved den digitale tidsalder, som vi lever i, er mulighederne. Du kan reelt set starte din forretning i dag ved at købe et domæne og hoste det et sted for et par hundrede kroner. Så er du i gang. Netop den korte vej til starten er inspirerende for mange, mens det lange, seje træk (ofte over flere år) trækker tænder ud, når dine Adwords-kampagner viser sig at være for dyre, folk gider ikke tilmelde sig dit nyhedsbrev osv.

Synes du med andre ord, at det også er sjovt om 12 måneder, når du ikke har solgt noget?

#5 Hvad er DIN digital spidskompetence?

Dette burde egentlig have været højere på listen, men kan på fin vis fungere som den afsluttende bemærkning om dit kommende affiliate-eventyr. Typisk vil du som ny affiliate kigge på din valgte branche og se, hvad de største gør godt – og så forsøge at gøre det samme. Men markedslederne du er oppe mod, er ikke kommet sovende til deres positioner – og derfor kan det blive Davids berømte kamp mod Goliath.

Du kender selvfølgelig allerede til SEO, Google Adwords, Facebook osv. på forskellige niveauer, men hvilken kompetence er det, som skal skabe dig trafik? Som affiliate vil du opleve, at det er svært ikke at vide lidt om alt i den digitale værktøjskasse. Du vil nemlig løbende skulle tage stilling til mange ting så som ”Hvorfor konverterer mit indhold ikke?”, ”Hvorfor har jeg mistet 15% af min trafik?” osv. Du skal med andre ord kunne håndtere mange berøringsflader.

Men! Når du starter, så skal du have den spidskompetence eller gode idé, som kan bringe dig op foran i feltet. Spørg med andre ord dig selv, om du er en ørn til søgemaskineoptimering, altid scorer 10/10 i Quality Score på Google Adwords eller om du selv med kun 10 besøgende på en hjemmeside formår at konvertere de fem af dem til salg?

Når du har svaret, ved du hvor du skal starte  – resten lærer du hen ad vejen.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.