permalink

0

Husk god karma

Glem bogmærker, RSS og e-mail lister. Fokuser på push notifikationer

Push

Dette indlæg er skrevet af Christian Soelberg Due

Der har siden fødslen af WWW været forskellige måder hvorpå du som hjemmesideejer forsøgte at få brugerne til at besøge din hjemmeside igen, men tiden er rendt fra flere af de ældste muligheder som RSS lister og at forsøge at få folk til at gemme siden som bogmærke, især hvis du har en ung målgruppe.

Udviklingen har været på vej længe og helt tilbage i 2013 valgte Google at lukke ned for deres RSS læser, Google Reader. De fleste store websites jeg kender har set et fald i RSS subscribers hver måned siden 2008-2010 og intet tyder på at det skulle gå den anden vej igen.

E-mail lever stadig i bedste velgående, men det kræver at du giver brugerne incitament til at skrive sig op og løbende udsender nyhedsbreve. Det er derfor en stor arbejdsbyrde og det kræver at du har en del besøgende før det giver mening, ellers ender du med at bruge en stor del af din energi på at vedligeholde et nyhedsbrev til 10 personer, imens din side står stille.

Hvor godt det går for bogmærker er svært at måle, men her er problemet at det kræver at folk går ind på din side for at se efter nyt content, de får simpelthen ikke besked når der sker noget nyt. Samtidig er bogmærker ret uoverskueligt på de fleste mobile enheder, noget der er skrevet flere artikler om.

Der er heldigvis en let løsning på hvordan du uden den store indsats kan få de besøgende tilbage til siden, men lad os starte med at se på vores browser vaner.

Teknologien går kun en vej – Mobile first

Den årlige vækst i hvor lang tid vi bruger på mobiltelefonerne er omkring 30% og vi er i dag oppe på at den gennemsnitlige dansker bruger næsten 3 timer på mobilen hvis vi tæller sociale medier, email, spil, browsing og alt det andet med.

Det har for længst overhalet laptops, tablets og andre enheder og mobilen er for mange danskere den primære skærm de bruger og for flere og flere er det også den eneste skærm. Den gamle computer fravælges nemlig i stor grad når der skal købes elektronik i dag.

Det betyder også at man skal gentænke hvordan man når ud til brugerne. For hver det tidligere var ”let” at overskud de 200 bookmarks, er det nu helt umuligt på mobilen og søgefeltet er i stedet i fokus hos de fleste brugere.

Push Notifikationer er dit hemmelige våben

Push Notifikationer er i dag hvad RSS var i 2005, nemlig den teknologi dine brugere gerne vil benytte til at få besked hver gang der er nyt spændende content på din side. Fordelen for push notifikationer er at de er en integreret del af iOS og Android, så de får opmærksomhed på lige fod med f.eks. de Apps brugeren har installeret på telefonen.

Case – Min Investering

Jeg driver personligt en blog der fortæller om investering og hvor jeg udgiver 2-3 blogindlæg hver måned. Det betyder at der går for lang tid imellem mine blogindlæg til at folk selv lige kigger forbi og det kunne jeg klart se når jeg i Analytics sammenlignede andelen af nye og tilbagevendende brugere.

Problemet var ikke kvaliteten af indholdet, folk bruger i gennemsnit over 3 minutter på siden når de besøger den, men det handlede om at de ikke huskede at komme igen.

Bloggen er bygget på WordPress hvilket til mit held betyder at der ikke er mangel på moduler der binder min blog sammen med et push notifikation system. Jeg valgte OneSignal da deres løsning er helt gratis for evigt (De tjener penge på at opsætte custom systemer til store sider)

Installation, oversættelse og test af forskellige settings tog helt ærligt omkring 30 minutter og siden har jeg ikke rørt ved det. Til gengæld er der nu ca. 0,5% af mine besøgende der vælger at tilmelde sig push notifikationer når de kommer forbi siden hvilket giver mig en liste der virkeligt kun bliver ved med at vokse.

Jeg er godt på vej til at ramme de første 1000 tilmeldte og tallene viser at ca. 50% af listen besøger mine indlæg. Så hvor jeg tidligere havde måske 50-100 besøgende på et nyt indlæg den første dag, har jeg nu 5-600.

Hvis du vil se hvordan det ser ud kan du besøge siden her

Sådan kommer du i gang med Push Notifikationer

Hvor mange ville starte med at søge efter en platform mener jeg at det vigtigste er at finde den platform der har det bedste modul til dit CMS og her er det ofte modulet du skal starte med at søge efter.

Det var også den måde jeg selv valgte at søge på, hvorfor jeg fandt et modul til WordPress med lige netop de muligheder jeg ønskede mig.

Hemmeligheden er at langt de fleste platforme tilbyder de samme muligheder for udsendelse og der er efterhånden en god håndfuld af dem der er helt gratis og tjener deres penge på andre ting.

Det der kan overraske mange er at push notifikationer ikke er en fast størrelse. Hver browser og mobil platform har deres egen implementering og du vil derfor se en helt masse muligheder når du skal opsætte dit modul. Mit råd er at opsætte det simpelt, det er begrænset hvor mange ord du kan skrive i beskederne og folk ved i dag godt hvad det er de tilmelder sig og hvordan de afmelder deres beskeder igen.

OneSignal er globalt en af de mest brugte platforme og de har moduler til langt de fleste CMS’er, så det kan være et godt sted at starte. Du er dog låst til platformen og kan altså ikke som med e-mails eksportere din liste og importere den til en ny senere. Det kan derfor godt betale sig lige at tjekke et par platforme ud og sikre dig at den du vælger har de muligheder du ønsker og du tror på at de også er der om 3 eller 5 år.

Tilbage er der kun at sige, har du ikke allerede push notifikationer på din side, så burde det være nummer 1 på din opgaveliste i denne uge.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.