permalink

0

Husk god karma

Hvad er døde links og hvad skal du gøre ved dem?

Døde links kan have en negativ effekt på din hjemmeside, hvis du ikke er opmærksom på, hvor mange døde links der er til din hjemmeside. I dette indlæg har jeg skrevet om, hvad døde links er, og hvorfor det er vigtigt at fjerne dem.

Hvad er døde links?

Døde links er, kort fortalt, links der peger på din hjemmeside, men som viser hen til en side der ikke returnerer, hvilket vil sige at siden ikke svare på forespørgslen. Den typiske fejlmeddelelse der kommer frem, når der er tale om døde links er ”404 – page not found”, som vi alle sammen løber ind i engang i mellem.

Der kan dog også være andre statuskoder, som indikerer at du er kommet til en side med fejl, og betegnelsen døde links dækker over alle links der peger på side der ikke svarer korrekt og derfor kommer med en statuskode der indikerer en fejlmeddelelse.

 

Hvorfor er døde links dårlige for din hjemmeside?

Døde links er først og fremmest dårligt for din hjemmeside, fordi de giver en dårlig brugeroplevelse. Du kender sikkert selv at være kommet en på en 404 side, hvor den side du gerne ville ind på ikke er fundet – det synes alle er irriterende. Derfor er det vigtigt at sørge for, at brugerne på din hjemmeside ikke ender på sider med fejlmeddelelser.

Samtidig kan det påvirke dine søgeresultater i Google negativt, hvis der er mange døde links til din hjemmeside. Google kan blandt andet finde på at kigge på, hvor mange døde links der er til din hjemmeside, men også hvor mange fejlsider, der er til din hjemmeside.

Ud over det, bliver det også sværere for Google at indeksere din hjemmeside optimalt, hvis Google løber ind i mange døde links undervejs. Da Google også lægger stor vægt på brugervenligheden på din hjemmeside, kan det også tælle ned at fx 404 sider giver en utrolig dårlig brugeroplevelse.

 

Hvordan fjerner jeg døde links?

For at din hjemmeside fungerer optimalt og for at undgå at de døde links ikke påvirker dine placeringer i Google negativt, er det vigtigt at fjerne de døde links fra din hjemmeside.

Det gælder derfor om først at finde ud af hvor mange døde links der er til din hjemmeside og herefter gøre noget ved dem.

Du kan finde ud af hvilke sider der har døde links til din hjemmeside via Google Webmaster Tool eller programmet Screaming Frog.

Google webmaster Tool er gratis at bruge og i programmet Screaming Frog kan du crawle 500 URL’er gratis før det koster penge.

Når du har fundet de døde links til din hjemmeside, gælder det om at tilrette links, så de peger på aktive sider, der svarer med en statuskode 200.

Hvis et link peger på en side, der måske er blevet fjernet, kan du oprette en 301 omdirigering, så brugeren kommer hen på en anden side der virker, og derigennem får en god burgeroplevelse. Samtidig bliver det også nemmere for Google at crawle din hjemmeside, så du kan opnå de gode placeringer.

Du kan læse mere om døde links og hvordan du skal håndtere dem her.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.