permalink

0

Husk god karma

Hvordan vi identificerede keywords til vores nye affiliate site.

Dette indlæg er skrevet af Matias Jensen.

Affiliate DM er lige startet, og der var ingen tvivl om at vi ville deltage, da vi allerede før starten havde snakket om at lave et nyt site. Sitet vi ville lave, skulle omhandle måltidskasser.

Måltidskasser er noget der bliver mere og mere udbredte, i takt med at de kan blive leveret til flere og flere byer.

En ting er hvordan siden skal se ud, men hvilke keywords skal man gå efter på siden? En ting er de åbenlyse som ”Måltidskasser”, ”Aarstiderne måltidskasser” og så videre. Men der burde være andre også, ikke så åbenlyse.

Til det formål havde vi den 18 februar købt domænet nemmemaaltider.dk, men da konkurrencereglerne i affiliate DM 2018 siger, at domænet skal være købt efter 1. Marts, ja så måtte vi i stedet for købe domænet nemme-maaltider.dk i stedet. Det er så også det domæne vi deltager med i konkurrencen.

Så hvordan identificerer man dem? Hvordan kommer man videre? Det er en af de ting jeg vil forsøge at komme ind på her.

Google Keyword Planner

Det første vi gjorde var, at gå ind i Google Keywordplanner, og skrive ”Måltidskasser”.

Google kom her med en bruttoliste på 348 ord, som den relaterede med måltidskasser. Den bruttoliste blev downloadet og indsat i et regneark. Så begyndte vi at sortere i listen. Umiddelbart er vi ikke interesseret i at ranke på termer som ”Aftensmad” og ”Madplan”.

Eller, det ville da være dejligt at ranke på dem, men set ud fra vores forretning med måltidskasser, så ville det ikke være meget relevans. Jo måske madplaner, men det ville være et kæmpe arbejde at komme til at ranke på den term, og det ville være et kæmpe arbejde at skulle lave madplanerne.

Så listen blev gennemgået og de værste ord som vi ikke ville ranke på blev taget ud. Så foretog vi endnu en søgning, denne gang med de forskellige leverandører indenfor branchen. Her er der blandt andet ”Aarstiderne”, ”Retnemt”, ”Den Grønne asparges”, og et par stykker mere.

Se her viser det sig, at det godt ville kunne betale sig at gå efter nogle af dem. Godt nok er folk der søger efter ”Årstiderne” nok også folk der måske ikke søger efter måltidskasser, men måske Vivaldis Årstiderne, eller generelt bare årstiderne. Men nogle af dem må også søge efter måltidskasser, hvad en nærmere søgning også afslører.

Alle de ord vi har fundet indtil videre nu, de ryger ind i et regneark, og igen sorteres de værste kandidater fra.

Dernæst gik vi ind i SEMRush. Semrush er et betalingsværktøj, men det er ret godt til at fortælle dig hvilke ord dine konkurrenter kører adwords på.

Der satte vi på skift alle leverandørerne ind. Retnemt.dk, Aarstiderne.com osv.

Her fik vi yderligere nogle ord som vi ikke umiddelbart havde fundet via Google Keywordplanner.

Disse ord røg også ind i vores brutto ark af keywords vi havde fundet.

Det næste vi gjorde er, at se på hvilke landingssider vi burde have på vores nye side, så vi kunne gruppere søgeordene ud fra det.

Rent praktisk så oprettede vi en side i WordPress med det samme. Vi oprettede forsiden, og under forsiden kopierede vi så alle de ord over som vi havde fundet der skulle/kunne bruges på forsiden sammen med deres søgevolumen, men også en indikator på om der blev kørt adwords på dem.

billige måltidskasser                                70                  Ja

måltidskasser 1 person                            100                Nej

måltidskassen                                           80                  Ja

måltidskasser til døren                            50                  Ja

måltidskasser til 1 person                        40                  Ja

færdiglavet mad til døren                        200                Nej

færdiglavet mad leveret til døren            150                Nej

Indikatoren her fortæller mig noget om, hvorvidt det er søgeord som virksomhederne anser for at være de vigtigste ord. Det vil med andre ord sige, at de ord er hvad der konverterer.

Nu er det så nemt at komme videre herfra. For det første har du fået indentificeret alle de sider som du bør have – Disse sider bliver blot gemt som klade i WordPress. På den måde har du faktisk oprettet siderne, og det er nemt at tage en side af gangen, og skrive tekst til den.

Når man går ind på den enkelte side, så kan man nu se hvilke ord man skal bruge i den givne tekst.

Her med Coop, der kan man så få en ide om hvilke ord man bør inkorporere som overskrifter, og brødtekst i selve teksten.

Et andet værktøj som man også kan bruge, og som faktisk lige er blevet gratis er Ubersuggest.

Her kan du taste et givent keyword ind, og så kommer den med en række forslag  til keywords.

Som det ses her, så er der altså 444 ord som den foreslår ud fra ordet ”måltidskasser”. Men også her skal der ryddes en del op i listen af ord, for der er mange der ikke umiddelbart kan bruges, eller som giver mening.

Dette var en lille gennemgang af, hvordan du kan lave en hurtig keyword analyse til dit næste affiliate projekt.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.