permalink

0

Husk god karma

Mine 7 største SEO fejl

Mine 7 største SEO fejl

Jeg startede min første affiliate side i 2013. Siden dengang har jeg begået utallige fejl (og det kommer jeg nok også til i fremtiden). Læs med og bliv klogere på de 7 største SEO fejl, jeg har lavet indtil videre J

  1. For snævert domænevalg

Min oprindelige ide var at lave en prissammenligningsside for hårprodukter, og jeg valgte at kalde siden shampoo-pristjek.dk. Shampoo fordi det handlede om hårprodukter, og pristjek fordi det var prissammenligninger.

Der gik dog ikke mange måneder før domænenavnet begyndte at blive begrænsning for de typer af indhold, jeg følte, der kunne publiceres på siden.

Indholdet bevægede sig mere og mere i retning af blogindlæg om alle emner indenfor fashion og beauty. I 2016 tog jeg konsekvensen og skiftede domænenavn til Yndefuld.dk

Læring: Vælg kun et snævert domænenavn, hvis dit emne er 100 % afgrænset. Du skal være sikker på, at du heller ikke i fremtiden ønsker at inddrage andre emner på din side.

  1. Fejl i redirect til nyt domæne

Da jeg skulle skifte domæne begik jeg en fejl, der kom til at koste en del trafik i en forholdsmæssig lang periode.

Efter alle kunstens regler, lavede jeg 301 redirect fra det gamle til de nye domæne. Eller det var hvertfald, hvad jeg troede. Jeg har ikke de store kompetencer indenfor .htaccess og  desværre fik jeg lavet en fejl, så redirectet ikke virkede.

Fejlen var der ikke ret længe, men længe nok til at både mit nye og gamle domæne blev indekseret af Google. Den fejl blev straffet hårdt, og der gik faktisk 4 måneder, inden den organiske trafik var tilbage på samme niveau som før domæneskiftet.

Læring: Korrekt opsætning af redirects er vildt vigtig for dine placeringer i SERP. Har du ikke 100 % styr på det, så få hjælp af en der har.

3.Kvantitet frem for kvalitet

I begyndelsen gik jeg meget op i at få lavet en masse sider med meget tekst. Jeg fokuserede  slet ikke nok på, at mit indhold skulle skabe værdi for læseren. Vigtigheden af kvalitetsindhold gik først op for mig, da jeg på et tidspunkt valgte at skrive en produktguide om GHD glattejern.

Guiden kom i løbet af ganske kort tid i top 3 på Google – det var noget der gav trafik og affiliate salg.

Læring: Lav godt og gennemarbejdet indhold, der skaber værdi for læseren. Fokuser på kvalitet frem for kvantitet.

  1. For lidt fokus på sidetitler og metabeskrivelser

Efter jeg blev klar over vigtigheden af kvalitetsindhold, har jeg brugt mange ressourcer på at skrive indhold, der skaber værdi for læseren, hvilket har givet gode resultater.

Selvom jeg havde gode placeringer i Google, har jeg kæmpet med en lav CTR. Det skyldtes mit manglende fokus på sidetitler og metabeskrivelser. Sidetitlen og metabeskrivelsen var noget, jeg hurtigt lavede til sidst – og gerne med så mange keywords som overhovedet muligt.

Da jeg gik i gang med at arbejde målrettet med optimering af sidetitler og metabeskrivelser steg min CTR i flere tilfælde med 25 %.

Læring: Giv sidetitler og metabeskrivelser lige så meget fokus som selve indholdet på din side

  1. Tyndt indhold

Da jeg begyndte at bruge WordPress, anvendte jeg kategorier og tags i stor stil. Jeg var ikke opmærksom på, at hvert tag og hver kategori generede en URL, der blev indekseret.

Det resulterede i en lang række sider med tyndt indhold. Det gav et nyk opad i mine placeringer, da jeg fik sat noindex på siderne.

Læring: Husk at sætte noindex på tags og kategorier med tyndt indhold

  1. Manglende optimering af billeder

I begyndelsen indsatte jeg billeder på min side direkte fra mit kamera eller mobiltelefon – uden nogen form for redigering. Det gav mig en række udfordringer, som jeg først blev opmærksom meget senere:

  • Billederne var ikke komprimeret og fyldte op til 2 mb.
  • Billederne var navngivet img_123 osv.
  • Der var ingen ALT tekst på billederne

De store billeder sløvede min side rigtig meget, hvilket gjorde at min loadtid var skod. Den manglende navngivning og de manglende ALT tekster betød at mine billeder stort set ikke blev vist i billedsøgninger.

Jeg blev opmærksom på problemet og fik styr på billedstørrelser, komprimering, navngivning og ALT tekster. Det var et kæmpe arbejde, men i dag står billedsøgninger for ca. 30 % af min sides samlede eksponeringer.

Læring: Størrelse, komprimering, navngivning og ALT tekster har en kæmpe betydning for billeders eksponering i Google

7.Alt for mange plugins

Når man kigger i WordPress directory, kan man lynhurtigt blive fristet af alle de smarte plugins der findes. Og det var lige netop, hvad der skete for mig. Jeg installerede et utal af plugins på min side med alverdens fancy funktioner.

Jeg var ikke opmærksom på, hvordan de forskellige plugins sløvede min side. Da jeg begyndte at se på hastighedsoptimering, var nogle af mine ”ligegyldige” plugins de helt store syndere. De overflødige plugins blev slettet, og det forbedrede performance betragteligt.

Læring: Installer kun de plugins du virkelig har brug for. Og test, hvordan de påvirker din sides performance.

 

 

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.