permalink

0

Husk god karma

Nu betyder hastigheden også noget for Facebook

Din sides indlæsningshastighed har i lang tid haft stor betydning for, hvor godt siden rangerer i de organiske søgeresultater.

Hvis din side er langsom, giver det en dårlig brugeroplevelse – og det falder tilbage på dig i form af dårligere placeringer.

Som noget nyt har dette også indflydelse på dine Facebook-annoncers performance. Facebook har meldt ud, at hvis din landingsside giver ”en dårlig oplevelse”, giver dette dig en lavere relevansscore og derved en højere pris for at vise dine annoncer.

En dårlig webhost giver simpelthen et lavere afkast på dine annoncer.

Ikke eneste dårlige oplevelse

Du kan skabe en dårlig oplevelse for dine brugere på flere måder end ved at have en langsom landingsside.

Nogle af de andre problemer er:

  • Din landingsside handler om noget andet end det, du skriver i dine annoncer (din annonce handler om at tjene penge, men din landingsside handler om at tabe vægt; det er en dårlig oplevelse)
  • Din landingsside har popups, downloads der starter automatisk og lignende
  • Der er videoer, der begynder at afspille af sig selv – eller lyd, der tænder af sig selv

Facebook vinder to ting ved på denne måde at definere, hvad der er en god og en dårlig landingsside.

Hold folk på Facebook

Den ene ting er at brugerne forhåbentligt får en bedre oplevelse på siden, når de ikke skal vente på indlæsning og blive irriterede over popups.

Men måske endnu vigtigere opfordrer dette til, at man lader brugerne blive på Facebook i stedet for at sende dem væk som annoncør.

I stedet for at sende en person ind på en alndingsside for at se en video, kan du lade dem se videoen på Facebook – og herefter lave retargeting på de personer, der har set fx halvdelen af din video. Det er både smartere, nemmere og så får du bedre priser af Facebook for besværet.

Det kan du gøre

Opdateringen på Facebook kan være en fordel for dig som annoncør. Enten ved at du investerer i et hurtigt, men billigt webhotel fra fx UnoEuro eller ved at du lader brugerne blive på Facebook og konverterer dem her med en videovisning eller en Lead Ad-annonce.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.