permalink

16

Husk god karma

Pas på med geotargeting + NoIndex på engelsk!

Hvis man bruger geotargeting til automatisk at vise sprogversioner på sin hjemmeside, skal man passe på med hvad man NoIndexer 🙂

Jeg har netop talt med en ny kunde, som havde mistet alt trafik fra Google, for omkring 2 måneder siden, og jeg startede med at tjekke hvordan det så ud med indekseringen, og kunne se at der ikke var nogle sider indekseret overhovedet.

Jeg startede naturligvis med at tjekke om der var NoIndex på, eller om der var fejl i robots.txt.

Begge dele var umiddelbart i orden, hvilket undrede mig, da det plejer at være webbureauet der har glemt at fjerne NoIndex på sider de har udviklet og sat i luften. Der var ikke Google Webmaster tools installeret, så jeg kunne ikke komme ind og se crawlstatus eller fejlmeddelelser derinde, og jeg kunne først få adgang til at installere det i morgen.

Sådan en spændende sag kan man jo ikke lade vente, og det næste der blev tjekket var om domænet var malware flagged, men den kom også tilbage ren.

Jeg gik i gang med at tjekke undersider, både for NoIndex og W3C validering. Ikke at jeg nogensinde har oplevet errors som værende skyld i manglende indeksering, men det er rart lige at få udelukket fejlkilder. Jeg så dog at hele den engelske del af sitet var NoIndexed, og testede så siden i min Chrome hvor jeg har engelske indstillinger, og vupti fejlen var fundet.

På forsiden blev nemlig vist den engelske version, når jeg brugte min “engelske” browser, og dermed blev der også vidt en NoIndex i kildekoden.

I morgen bliver NoIndex fjernet (som et quickfix) og derefter skal vi havde set på “hreflang”, og om strukturen ned til indholdet ikke skal have fjernet et lag.

Hvad kan man så lære af det?

Pas på hvis du eksperimenterer med flere af følgende sammen: Canonical URL, robots.txt, NoIndex, geotargeting, hreflang, redirects.

Thomas Rosenstand er kommet med et godt eksempel på forkert brug af NoIndex og canonical URL sammen.

Det viser ligesom med NoIndex på engelsk og geotargeting at man skal godt på hvad man roder med 🙂

 

16 kommentarer

  1. Det kan også opsummeres til “Tænk dig nu meget grundigt om, før du begynder at rode med geo-targeting”. Der skal man godt nok huske på, hvad crawlerne ser og gør.

    Evt. suppleret med “Sprogversioner på samme website er potentiel gift. Sørg for nu for god rådgivning, så du ikke spænder ben for dig selv”.
    Jeg har også set eksempler på kiksede sprogversioner, som skabte en 8-10 dobling af indekserede sider på et site – alt duplicate content selvfølgelig.

  2. Hej Frank, fedt du kommenterer herinde i stedet for på de sociale medier 🙂

    Jeg er helt enig med dig, GEO-targeting er noget man skal passe på med generelt, hvis man samtidig satser på besøg fra Google.

    • Generelt er der rigtigt mange faldgruber, når man vil have flere sprog på det samme domæne. Og nogle CMS’er er fantastisk effektive til at gøre håndteringen af sprog så Google-fjendtlig som mulig. Man skal ofte være varsom med at hoppe på en standard-implementering, bare fordi der findes nogle knapper til det i backenden på et CMS.

      Med mindre de har ændret på det, siden jeg kiggede på det for nogle år siden, så er Magentos standard-håndtering af sprog et eksempel på, hvor grimt det kan gøres. Og samtidig har jeg set Magento-hajer implementere flere sprog på samme backend helt fantastisk.

    • Ja kunden kommer hurtigt tilbage igen, problemet er dog at de er blevet uvenner med deres web-leverandør under forløbet, så vi venter lige på korrekte FTP-oplysninger så vi kan rette det. Det næste problem er nemlig at det ikke bare er en indstilling i deres EPI-server6, men hardcoded 🙂

    • Hej Lars, du må ikke spørge mig. Det er vel noget med en ide om at de ikke ville have de engelske sider indekseret på google.dk, men det kan man jo netop bruge “hreflang” til. Den nuværende løsning er i hvert fald ikke god 🙂

      Det bliver spændende hvor hurtigt de er oppe igen. De har jo været væk i over 2 måneder.

    • Flere sprog på samme domæne er ikke det store problem, så længe ens CMS giver mulighed for at styre header tags optimalt, det er dog de færreste de gør det 🙂

      God weekend allesammen, og tak for at holde debatten herinde, fremfor i kommentarer på G+, twitter osv.

  3. Interessant indlæg!
    Vedr. det med flere sprog på samme domæne, så er jeg faktisk i gang med at lave vores nye hjemmeside movemarketing.co.th, der kommer til at være på dansk, thai og engelsk.

    Jeg har brugt et multi language tema sammen med WPML pluginnet til flere sprog. Tror du det er nødvendigt at indsætte tags i header efter dette er installeret også? Det er første gang jeg skal prøve at arbejde rigtigt med SEO på en side der har 3 sprog, så alle gode råd er velkomne 🙂

    • Tak 🙂

      Jeg kender ikke WPML godt nok til at vide om du kan styre headeren individuelt pr. sprog, eller om Yoast måske giver mulighed for det, når der er installeret WPML.

      De gange vi har lavet f.eks. to sprog har vi bare lavet løsningen i WordPress multite, og så ladet dansk være “main site” og tilføjet et site til engelsk der så ligger i /en.

      Det er jo så to forskellige installationer, og man kan dermed nemt indsætte headertags (hreflang) pr. sprog.

      Ulempen er at hver page/post ikke har felter til to sprog, men man derimod først opretter siden på det ene sprog, og derefter lige skifter kontrolpanel og opretter siden på det andet. Det er selvfølgelig lidt mere besværligt, til gengæld kan man styre ALT præcis som man ønsker da sprogene ligger i hver sin WP.

      Det skal siges det er lang tid siden jeg har kigget på WPML, så det kan sagtens være der er kommet flere indstillinger til, siden jeg arbejdede med det sidst. Men sidst jeg kiggede på det, kunne man ikke styre headertags individuelt pr. sprog.

  4. Synes jeg oplever mange der bruger noindex og oplever problemer med det.

    Meget ofte er det fordi, de ikke forventer noindex overruler alle andre tags på et site f.eks. canonical som i artiklen.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.