permalink

0

Husk god karma

Sæt fokus på brugervenlighed på din hjemmeside

SEO handler om utroligt mange forskellige aspekter, for at du får de gode placeringer i Googles komplicerede søgemaskine. Et punkt der løbende får større betydning i forhold til SEO, er hvor brugervenlig din hjemmeside er. Det skyldes forskellige aspekter, som du kan læse mere om i denne artikel.

Sammenhængen mellem SEO og brugervenlighed

Helt konkret kan det siges at SEO er det der får bruger ind på din hjemmeside, mens brugervenlighed får dem til at blive på din hjemmeside.

Det har dog også en større betydning inden for SEO om din hjemmeside er brugervenlig.

Et aspekt som er med til at afgøre din placeringer i Google, er fx afvisningsprocenten på din hjemmeside. Hvis brugere hurtigt forlader din hjemmeside igen, ses det fra Google som om at din hjemmeside ikke er relevant for søgeresultatet og derfor kan det påvirke dine resultater i Google negativt. Det kan dog lige så godt være pga. dårlig brugervenlighed at brugere forlader din hjemmeside igen, som det kan være et ikke relevant resultat.

Et andet aspekt der kan sættes i forbindelse med SEO og brugervenlighed er sider pr. session. Hvis det er nemt for brugerne at navigere rundt på din hjemmeside, og dermed klikker rundt på forskellige sider, kan Google se at din hjemmeside har andet relevant indhold for brugerne, som de er interesserede i.

Google kigger samtidig også på den gennemsnitlige sessionsvarighed, så jo længere du kan få brugerne til at blive på din hjemmeside jo bedre, og her spiller brugervenlighed en afgørende rolle.

Nedenfor har vi samlet et par hurtige tips til, hvordan du optimerer brugervenligheden på din hjemmeside.

  1. Struktur

For at din hjemmeside er brugervenlig, er det først og fremmest vigtigt at din hjemmeside er godt struktureret, så det er nemt at finde rundt på siden.

Hvis brugerne kommer ind på hjemmesiden med et bestemt formål, er det vigtigt at de hurtigt kan finde det de leder efter, og dermed spiller struktur en stor rolle.

  1. Hurtig indlæsning

Et afgørende punkt inden for brugervenlighed er at din hjemmeside indlæses hurtigt. Alle finder det irriterende, hvis de skal bruge tid på at vente på en hjemmeside, der lang tid om at svare – så finder de hellere en anden hjemmeside og besøge i stedet.

  1. Interne links

For at gøre det nemt for brugerne at navigere rundt på din hjemmeside, er det en god idé at lave mange interne links. Lav gerne link til andre sider, der er relevante for den side som brugerne besøger. På den måde kan de nemt finde mere information, og samtidig bliver de også længere på din hjemmeside.

  1. Læsbare tekster

Når du skriver tekster til din hjemmeside, er det utroligt vigtig at du tænker læsbarhed ind i teksterne. Når brugerne kommer ind på din hjemmeside, skal der være en overskuelig tekst, som ikke hverken virker lang eller indviklet.

Det er fx vigtigt at bruge underoverskrifter og korte afsnit, for at brugerne bedst muligt kan overskuenat læse teksten.

  1. Mobilvenlig

Flere og flere søgninger foretages i dag fra mobile enheder. For at din hjemmeside er brugervenlig er det derfor vigtigt at sætte fokus på mobilversionen af din hjemmeside.

Det er fx ikke særlig godt, hvis brugerne skal zoome ind for at kunne se hvad der står eller på andre måder har problemer med at tilgå hjemmeside fra en mobil.

Brugervenlighed er et punkt inden for SEO, som det er en god idé at sætte fokus på. Men der er mange andre ting, som er mindst lige så vigtige, for at din hjemmeside får de gode placeringer i Google.

Hvis du er i tvivl om hvordan du kommer godt i gang med SEO til din hjemmeside, bør du overveje at tage på kursus i SEO, som du kan læse mere om på https://www.mindrocket.dk/seo-kursus.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.