permalink

0

Husk god karma

Storytelling på digitale medier

De sociale medier har gjort det lettere for de små og mellemstore virksomheder at være med i kommunikations- og marketingjunglen. Hvor det tidligere både var ekstrem dyrt og forholdsvis besværligt at få sin annonce, sin reklame eller sit logo i ud i medierne, er alle i dag kun et klik fra millioner af potentielle kunder.

De sociale medier – gave eller trussel?

I takt med at det er blevet lettere at få sit budskab ud, er der dog også kommet langt flere virksomheder om buddet. I dag står tusinder af virksomheder og skriger i munden på hinanden for at tiltrække sig brugernes opmærksomhed. Dette medvirker at kunderne i højere grad har paraderne oppe og bruger ekstrem kort tid på at vurdere om et givent indhold har relevans for dem.

Derudover er virksomheder på sociale medier blevet langt mere udsatte end virksomheder der kun befinder sig på klassiske massemedier. Begrebet ”shitstorm” har gennem de seneste år vundet indpas hos mange danskere og bruges om virksomheder der havner i strid modvind på sociale medier. Eksempler på dette er bl.a. TDC, Danske Bank og Føtex. Kampen om brugernes opmærksomhed er altså skærpet ligesom virksomhederne i dag er langt mere udsatte. Spørgsmålet er derfor hvordan man udnytter de sociale medier til at fortælle den gode historie om sin virksomhed. Det er her hvor begrebet ”storytelling” kommer ind i billedet.

 

CBIT Baker

Hvordan fortælles den gode historie om en virksomhed der sælger kassesystemer til bagere? Først og fremmest var det afgørende at finde frem til hvilken værdi som CBIT Baker leverede til deres kunder. På baggrund af data omkring kunder og en række kundeinterviews fandt jeg frem til at CBIT Bakers system gav deres kunder ”et bedre overblik og mere tid til deres håndværk”. Da bagerbranchen til tider kan være meget hård og stressende, tænk her på skæve arbejdstider, hårdt fysisk arbejde og masser af administration i forhold til ansatte og produktion, var det derfor min vurdering at budskabet om bedre overblik og mere tid var yderst tiltalende for de bagere vi gerne ville ramme.

Hvis CBT Baker var hjælperen i en aktantmodel skulle de således hjælpe subjektet (bagerne) med at opnår mere tid og mere fokus på deres håndværk.

 

En historie fortalt på flere måder, på flere platforme

En ting er at have en historie, en anden ting er at fortælle en historie. Med brugernes flakkende opmærksomhed in mente, var jeg nødt til at finde en måde at fange deres opmærksomhed på. I takt med at verden er blevet mere og mere digital, er verden også blevet mere og mere visuel. Teksterne har stadig sin relevans, men med en veleksekveret film eller et ”spot on” billede kan du langt mere effektivt ramme brugerne. Et billede siger mere end tusind ord, som man siger. Derfor har første step i kommunikationsprocessen også været at få produceret en masse videomateriale der kan bruges i fremstillingen af CBIT Baker som bagernes uundværlige kassesystem.

De første film tager udgangspunkt i vores kunder. De kan således ses som kundeinterviews. Kunderne fortæller om deres brug af CBIT Baker og om hvordan systemet hjælper dem til at få en lettere hverdag. Næste step er billedmateriale og tekstformidling. Vores billeder skal være brugbare, flotte og interessante, ligesom vi skal blive bedre til at udarbejde indslag til vores CBIT Baker-facebookprofil.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.