permalink

0

Husk god karma

Tøj webshop: Vores vigtigste salgskanaler

seo b2b

Når man driver en webshop, er det naturligvis afgørende at du arbejder med at drive relevant trafik til din webshop. Det kan gøres på mange måder, men det er ikke alle måder, der er lige effektive og ligeledes er det bestemt heller ikke alle metoder, der befinder sig indenfor et budget, hvor alle webshopejere kan være med

Som webshopejer er det vigtigt at gøre sig nogle overvejelser omkring hvilke kanaler man bør annoncere på. Man ønsker selvfølgelig at få mest muligt ud af sine annoncekroner, og som shopejer kan man nemt blive i tvivl om hvilke muligheder man har, og hvad der er den bedste løsning afhængig af, hvad man sælger.

Der kan være stor forskel på, hvilke slags varer man sælger på sin webshop og hvilke kanaler der er det bedste valg for dig. Dog er der nogen kanaler, hvor man kan sælge stort set alt.

Men der kan også være regler for, hvordan dine annoncer skal se ud og andre steder, hvor man ikke må reklamere for alkohol, tobak mv.

Et eksempel på kanalvalg for en tøj webshop

I september 2015 startede jeg webshoppen BYIC.dk sammen med min partner Astrid. Webshoppen sælger tøj og accessories til piger, hovedsageligt i alderen 14-30 år. I dette indlæg kan du læse nærmere om, hvad vores vigtigste salgskanaler er og hvilke overvejelser vi har gjort i denne forbindelse.

  1. Trafik fra bloggere

Der findes mange bloggere som har opbygget en stor læserskare, da de arbejder seriøst med deres blog og laver relevant indhold for lige netop deres læsere. Det har du muligheden for at udnytte, hvis du ønsker at reklamere på en blog eller eventuelt ønsker at købe dig til et sponsoreret indlæg.

Det er vigtigt at du vælger at samarbejde med bloggere, som har en relevans i forhold til din målgruppe, hvilket kan resultere i en god mængde trafik og forhåbentligt salg.

Rækker budgettet ikke til det store, så kan det være en rigtig god ide at skrive til en række bloggere som kunne være interesseret i et samarbejde, hvor de modtager nogle af dine produkter og laver en oprigtig anmeldelse, som de kan dele med deres læsere.

  1. Sociale medier

De sociale medier er en god måde at interagere med dine kunder og er samtidig en god mulighed for at annoncere til en meget specifik målgruppe. Facebook er for mange webshops det oplagte valg at annoncere på, da det er det mest brugte sociale medie i Danmark. Derfor er det naturligvis også oplagt at gøre brug af Facebook-annoncer til at trække trafik ind til din webshop. Du har ligeledes også mulighed for at sætte remarketing op, så du viser reklamer for folk, der har besøgt din hjemmeside eller måske endda lagt noget i kurven.

Da vi startede BYIC, brugte vi i starten udelukkende facebook til, at trække relevant trafik ind til vores webshop. På denne måde kunne vi altså nå ud til potentielle kunder, til en meget lav pris.

  1. Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering handler overordnet set om, at gøre din side relevant i forhold til det, som dine kunder søger efter. Samtidigt skal din side selvfølgelig på den ene eller anden måde skabe mere værdi og være bedre optimeret end dine konkurrenters, for at få bedre placeringer end dem.

Søgemaskineoptimering har også været vigtigt for min webshop lige fra starten af! Det har nemlig været en måde, hvorpå vi har kunne drive relevant trafik ind til vores webshop uden nødvendigvis at betale for dette. Det har dog krævet en masse arbejde og gør det fortsat for at opretholde vores positioner. Som eksempel ligger vi på side 1 på søgeord såsom ’faux fur jakker’ og ’sisters point’ hvilket er vigtige søgeord for os med en fornuftig søgevolume. Man skal dog være opmærksom på, at det kan tage tid at rangere på relevante søgeord – især som nystartet webshop.

  1. Adwords

Adwords er de annoncer du kan se i toppen af søgeresultaterne med en lille boks hvor der står ’Annonce’ samt resultaterne ude i højre side. AdWords er annoncer som du kan købe og på den måde markedsføre din forretning med indenfor specifikke søgeord. Det betyder at adwords også kan drive meget relevant trafik ind til dit site, da det formentligt er potentielle kunder som leder et noget specifikt på google.

Vi har først for nyligt gjort mere brug af Adwords, hvilket har været en kæmpe fejl. Adwords giver også nemlig meget relevant trafik på søgeord, vi enten rangere organisk på eller ønsker at rangere på i fremtiden. Vi betaler eksempelvis for at ligge på søgeord såsom ’Sisters Point’ og ’Vero Moda’ som begge er brands vi fører på shoppen.

  1. E-mail markedsføring

Har du trafik på dit site, har du mulighed for at indsamle mails på potentielle kunder, som allerede har fundet dit site ved en af de ovenstående salgskanaler eller måske allerede har købt hos din butik. Efterfølgende kan du sende dem mails med gode tilbud, nye produkter eller noget helt tredje.

Hos BYIC udsender vi regelmæssigt kampagnemails til vores liste af subscribers med relevant info. Derudover har vi en række automatiseret mails som udsendes til kunder når de tilmelder sig vores nyhedsbrev, har fødselsdag og en række andre ting.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.