permalink

0

Husk god karma

Tre avancerede Google Analytics tips alle burde bruge

google-analytics-tips

Google Analytics er et uundværligt værktøj for enhver, der arbejder med digital-marketing og SEO i særdeleshed. Taget i betragtning, at det er et gratis værktøj, er der næppe nogen grund til at investere store summer i at udvikle sit eget.

Men på trods af, at det er et fantastisk værktøj, så er der en række features som kun de færreste bruger. Mit navn er Sasa Kovacevic, og jeg arbejder hos Obsidian Digital som Head of PPC. Blandt vores specialer finder du søgemaskineoptimering, AdWords, Facebook og e-mail, hvorfor Google Analytics indgår som et naturligt element i vores arbejde.

I denne artikel kommer jeg med tre tips du kan bruge til at få endnu mere ud af Google Analytics og forbedre dine SEO-resultater.

1: Et mål er godt men to er bedre: del dine konverteringer op

De fleste har en tendens til udelukkende at fokusere på, at deres hjemmesider opnår en hel del trafik, når de arbejder med deres online marketing. Men det er en generel misforståelse for det er ikke trafikken du skal leve af, men antallet af konverteringer der finder sted på din hjemmeside.

Konverteringer er det som du gerne vil have folk til at gøre på din side. Dette kan således være et salg, at flere skriver sig op til dit nyhedsbrev eller måske, at de laver en reservation. Uanset hvad du gerne vil opnå, så betyder trafik ikke det store, hvis ikke det udmønter sig i konverteringer.

For at man kan optimere antallet af konverteringer kræver det, at man danner sig et overblik, så man kan gå systematisk til værks – og det kan Google Analytics hjælpe dig med.

Måden du gør dette på er ved at operette flere mål for din hjemmeside. I Google Analytics betegnes ’konverteringer’ som ’mål’, så når du opsætter et mål, kan det for eksempel være, hvornår nogen klikker på ”Betal” eller når en ’Tak-for-dit-køb’-side bliver loadet. Ved at opsætte et mål for dette kan du hurtigt spore antallet af konverteringer på din hjemmeside og dermed adskille dine konverteringer fra den overordnede trafik.

1

For at gøre dette, skal du derfor starte med at oprette et nyt mål for din hjemmeside som vist her. Gå til ”Administrator” > ”Mål” > ”Nyt mål”.

2

3

Derefter indsætter du navnet på dit mål som for eksempel kunne være antallet af nye tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Her er der et eksempel fra siden whisky.dk.

Efter du har indtastet navnet på dit mål, fortsætter du til næste side, hvor du skal placere den hjemmedies URL du gerne vil holde øje med.

Det kunne for eksempel være din betalingsside på din hjemmeside: Fra whiskey.dk kunne en URL således hedde http://www.whisky.dk/nyhedsbrev/tak-for-tilmeldingen.html

Google analytics ved dog allerede din hjemmeside hedder Whisky.dk – hvilket betyder, du blot skal indsætte nyhedsbrev/tak-for-tilmeldingen.htm

Derudover kan du også, indsætte værdien af denne konvertering. Hvis du ved en tilmelding til dit nyhedsbrev generer et gns. Salg på 100 kr. kan du således indtaste 100 kr.

Dette er selvfølgelig frivilligt at gøre, men jeg ville altid gøre det for overblikket skyld – jo mere data du har, jo nemmere er det at arbejde systematisk med at forbedre sin hjemmesides resultater.

Efter du har udfyldt dine Måldetaljer og klikket ’gem’ er dit mål oprettet. Der vil gå en uges tid før der er samlet data nok ind men, herefter vil der blive dannet en graf der viser antallet af konverteringer som det ses her.

4

Efterfølgende vil du under rapporter kunne se en kolonne der er blevet oprettet for dit mål og dermed følge dine konverteringer.

Et eksempel ses her:

124

Ekstra: Lav dine konverteringer mere præcise ved at spore med flere mål

Endnu et trick der kan være smart at bruge er at oprette fælles mål. Dette kan være praktisk hvis der er flere måder hvorpå man kan udløse den samme konvertering – hvilket kunne være at skrive sig op til en af flere nyhedsbreve eller man kunne overvåge salget af to produkter.

En anden årsager til, at det er praktisk er, at du får bedre styr på din online markedsføring, da der findes mange kanaler, hvor performance er forskellig. Vi har faktisk lavet en kort beskrivelse af, hvilke online marketing kanaler er de bedste her.

I whisky.dk’s tilfælde kunne det være at man ville overvåge salget af to bestemte produkter som man ville ønske at differentiere fra det generelle salg i en periode – for eksempel hvis man kørte en tilbudskampagne på disse varer og ville måle det samlede salg uden at skulle oprette mange forskellige mål.

For at oprette et fælles eller et delt mål skal du følger du den samme fremgangmåde som før, men når du kommer til punktet ’Måldetaljer’ vælger du under ’Destination’-bjælken ’Regulært udtryk’ i stedet for ’Er lig med’.

Derudover skal du nu indsætte de to landingssiders URL’er som du gerne vil have slået sammen til et fælles mål.

Hvis en hjemmeside havde mere end et nyhedsbrev man kunne skrive sig op til, kunne det således være

/thank-you.html

og

/download

Dit to URL’er indsættes som vist nedenfor

/(thank-you.html|download)$

Husk i denne forbindelse at indsætte et dollartegn til sidst da dette signalerer slutningen på et regulært udtryk – derudover fortæller det systemet, at det ikke skal tælle andre sider der har en URL magen til den du lige har indtastet.

Hvis du har sat to URL’er sammen der ikke hedder det samme, som i dette tilfælde, er det lige meget.

6

Til sidst trykker du ’gem’ og så er du klar. Husk at du kun kan opsætte 20 mål for en hjemmeside – derfor kan man i længden blive nødt til at lave flere fælles mål.

2: Forstå din egen effektivitet med event-tracking

Nu hvor du har fået styr på hvordan du opdeler dine konverteringer er det tid til at se på din hjemmesides effektivitet. For hvis målet med din hjemmeside er at få tilmeldinger til et nyhedsbrev eller at opnå flere salg, hvor ofte sker det så?

Med Google Analytics er det faktisk muligt for dig at overvåge både hvilke links og hvilke sider dine brugere klikker på.

Det mest udbredte at holde øje med på din side kan i denne forbindelse være:

  • Download af filer eller nyhedsbreve fra din hjemmeside
  • Afspilning af Youtube-videoer
  • Kliks på eksterne eller interne links på din hjemmeside

For at kunne overvåge dine brugeres adfærd i forhold til en konkret side – dette kunne være en side hvor man kan downloade din virksomheds nyhedsbrev – skal du oprettet et nyt stykke tillægskode til det link som dine brugere klikker på.

Det link som du forsøger at overvåge kunne se sådan her ud: ˂a href=”whisky.dk/c.html”

Dette kunne være linket til Whiskey.dks nyhedsbrev.

Efterfølgende skal du så tilføje din tracker-kode til denne kode. Du vil derfor skulle tilføje en kode der ser sådan her ud:

trackEvent(category, action, opt_label, opt_value, opt_noninteraction)

Før du kan anvende din track-eventkode skal du dog tilføje et onClick link til din kode

Dette vil derfor komme til at se sådan ud: onclick=”gaq.push(|’_trackEvent’,’category’,’action,’,label]);”

I forhold til at lave denne kode så er det en standard-kode. Du skal derfor kun udfylde de røde felter som er fremhævet i den første linje kode ovenover.

Og bare rolig! Du behøver ikke at være ekspert i kodning for at gøre dette. Der findes mange forskellige softwareprogrammer, der kan hjælpe dig med at gøre dette, men det letteste er at bruge Google Analytics egen event-tracking-generator som du finder her.

Siden vil se således ud:

7

For at forstå hvordan du gør det vil jeg hurtigt forklare hvad de forskellige indikatorer, ’category’, ’action’, ’label’ og ’value’ betyder:

  • Category; referer den til type handling der klikkes på. Dette kan for eksempel være: ’Video’, ’Nyhedsbrev’ eller ’affiliate link’ – men du kan selv bestemme hvad du ønsker at kalde det.
  • Action: referer til den handling der aktivt udføres når nogen foretager et klik. Dette kan således være blot et ’klik’ eller ’download’.
  • Label: Dette er endnu en specifikation du kan bruge til at beskrive den handling du genre vil overvåge – men i modsætning til de to første behøver du ikke at indtaste noget her. Man kan eventuelt blot indtaste den omtalte URL.
  • Value: referer til hvilken værdi du tilskriver denne handling. Ligesom med det første eksempel med hvordan et mål kunne have en værdi kan du gøre det samme her.

Kort sagt kan du næsten selv bestemme hvad du vil kalde din nye tracker-kode, så sørg for, at du kan genkende den.

For at tage udgangspunkt i et eksempel, hvor man vil måle antallet af klik på Whiskys.dks nyhedsbrev, så kunne værdierne i din nye track-kode se sådan ud:

8

Den færdige kode ville således komme til at se sådan her ud, når trackerkoden er påsat:

<a href=”whisky.dk/c.html” onClick=”_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘nyhedsbrev’, ‘klik’, nyhedsbrev whisky.dk ‘, 100, false]);”>abc</a>

Koden kommer også til syne i Event-tracking-generatoren

9

Nu hvor du har lavet en kode der kan spore dine brugeres klik, skal du bare sætte din event-tracking til i Google Analytics.

Dette gør du ligesom før, hvor vi skulle oprette et mål:

Først opretter du et mål i Google Analytics, men under ’Type’ vælger du ’Hændelse’ i stedet for ’Destination’ som vist nedenfor:

10

Herefter klikker du videre til næste side hvor du kan indsætte de forskellige kategorier af din nye kode. Herefter trykker du ’gem’ og så er du i mål. Efterfølgende vil du kunne holde øje med dine brugeres klik.

11

Dine hændelser vil komme til syne her i Google Analytics under Adfærd –> Hændelser –> Oversigt.

12

3: Se din side med dine brugeres øjne med in-page analytics

En sidste ting, der kan være ganske nyttig er, at opleve sin hjemmeside igennem sine brugeres øjne. Ved at gøre dette kan du få vigtigt input til om din hjemmeside er brugervenlig nok, da dette får større og større betydning, hvis man gerne vil have flere konverteringer.

Mange vælger at downloade ekstra software til at udføre denne opgave, men Google Analytics har selv nogle glimrende indstillinger.

Du finder dem under Adfærdà In-Page Analytics:

13

Efterfølgende vil du kunne se de mest grundlæggende data fra din hjemmeside såsom antal side-visninger, gens. tid på hver side osv. Derudover vil du kunne se en række bobler ved alle dine links.

Disse bobler viser din klik-frekrens på hvert enkelt link, hvilket du vil kunne bruge til at se hvilke sider dine brugere oftest klikker sig ind på. Klikfrekvens kaldes også på engelsk click-through-rate og det findes som bekendt ved at dividere antallet af kliks det samlede antal sidevisninger.

Du skal dog være opmærksom på at programmet kun viser hvor mange gange, der er blevet klikket på et link. Det vil sige, hvis du har flere links der leder dine brugere hen på den samme landingsside, så vil begge links vise den samme klikfrekvens, selvom dette ikke er retvisende.

Udover at anvende boblerne kan du også få dine links popularitet vist som farver. Her vil de links med den højeste klikfrekvens lyse rødt, imens de mindst populære vil lyse blå.

Udover at overvåge din hjemmesides ’varme’ og ’kolde’ links, så kan du også anvende en browser-size-option. Med denne indstilling kan du se hvor stor en del af din landingsside dine brugere kan se, når de kommer ind på din hjemmeside. Som tommelfingeregel er det bedst, hvis dine brugere kan se 90% af din landingsside – og derfor er det vigtigt, at have det mest relevante information for dine brugere indenfor denne del af din skærm.

Du kan nu navigere rundt på din hjemmeside ved at bruge de links der er vist på billedet og se en statistik over hver enkelt side.

Dog er der nogle sider som kan være svære at navigere rundt på. Derfor kan det være nyttigt at gå direkte til en oversigt over de mest- og mindst besøgte sider. Dette gør du ved at gå til Adfærd –> Websideindhold  –> Alle sider i Google Analytics. Når du klikker på In-page som vist på billedet nedenfor vil du kunne se de ti primære in-page statistikker fra den konkrete side.

15

Vil du have flere GA tips?

Google Analytics kan rigtig mange ting. Derfor vil jeg gerne dele et par gode links til andre artikler om GA:

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.