permalink

0

Husk god karma

Webshop: Derfor skal du bruge affiliate i din markedsføring

Dette indlæg er skrevet af Martin Jørgensen

Internettet bliver med hastige skridt større og større, og derfor bliver det også sværere og sværere at blive set, hvis man f.eks. er ny virksomhed, der ønsker at sælge en service eller et produkt.

Heldigvis findes der et hav af strategier inden for online markedsføring, der kan hjælpe en til at komme frem til potentielle kunder.

En af de strategier, der særligt er blevet populære blandt webshops ifm. online markedsføring, er det, der kaldes affiliate. På navnet kan det umiddelbart lyde som en forbigående trend, der ikke kan noget særligt, men det er langt fra tilfældet.

Læs med her i artiklen og find ud af, hvad affiliate helt præcis er, hvordan det fungerer, og hvilke fordele der er ved at benytte denne online markedsføringsstrategi til din webshop.

Hvad er affiliate?

Før vi begynder at skrive om, hvorfor affiliate er gavnligt for dig at tage i brug, hvis du er ejer af en webshop, vil vi fortælle dig lidt om, hvad affiliate egentlig er for en størrelse.

Affiliate er en online markedsføring, der er performance-baseret. Det betyder, at andre hjemmesider vil blive belønnet, hvis de generer salg af din webshops produkter. Det vil altså sige, at både siden, der reklamerer for dig og dine produkter, og din egen virksomhed vil få noget ud af dette. Affiliate er kort sagt et samarbejde mellem dig og andre hjemmesider.

Hvis du er affiliate for en hjemmeside, betyder det, at du med links reklamerer for denne hjemmesides produkter, men du vil kun modtage profit, hvis brugerne tilgår produktet og køber igennem dit link til hjemmesidens produkt. Omvendt vil det også sige, at en hjemmeside, der reklamerer for dine produkter, udelukkende vil modtage en andel af salget, hvis produktet, der bliver solgt, er blevet tilgået via dennes hjemmeside.

Hvis du vil se et eksempel på en affiliate, kan du gå ind på Senge-testeren.dk. Her skriver de om forskellige ting til sengen og senge generelt, imens de linker til andre sider, der sælger de ting, som de skriver om.

Hvornår skal du bruge affiliate?

Affiliate er en strategi, der kan bruges af alle, så længe din hjemmeside sælger et produkt eller en ydelse.

Det er begrænset, hvor meget du kan få ud af affiliate, hvis du udelukkende sælger her i Danmark, da markedet her i landet ikke er så stort for det. Du skal i hvert fald undersøge, hvorvidt det er muligt for dig at benytte meningsfuld affiliate, da det ikke er alle målgrupper, der er lige godt repræsenteret, eller som der er et marked inden for.

Sælger du herretøj, kan det f.eks. blive svært at benytte affiliate, da der ikke er mange mandlige bloggere eller lignende, der kan reklamere for dig. Derfor er affiliate mest relevant og gavnligt, hvis du forsøger at ramme en målgruppe, der er utrolig bred, da du på den måde er sikker på, at der rent faktisk er et marked og dermed en mulighed for at kunne få ekstra salg igennem affiliate.

Affiliate kan bruges på mange måder. Du kan benytte dig af den klassiske måde, hvor du lader hjemmesider reklamere for dig uden nogen særlig motivation, ud over at de kan få en andel af den indtægt, som du får for et produkt. Du kan også motivere dine affiliates til at skaffe dig så mange kunder som muligt. Nogle virksomheder vælger f.eks. at udlodde en pengepræmie eller lignende til den affiliate, der sælger mest igennem deres links til din hjemmesides produkter inden for en given tidsramme.

Disse er blot to måder, hvorpå din hjemmeside kan benytte affiliate, men du kan også være kreativ eller søge dig frem til, hvad andre webshops og virksomheder gør.

Fordele ved at bruge affiliate

En af fordelene ved at benytte affiliate, er, at det i de fleste tilfælde er næsten omkostningsfrit for dig som virksomhed. Det eneste, der koster dig noget, er den kommissionssats, som du tilbyder dine affiliates.

Hvor meget denne sats lyder på er helt op til dig og din virksomhed. Dog bør du være opmærksom på, at satsen bør være lavere, jo større salg der er i produktet. Det vil sige, at satsen bør være forholdsvis lav, når det kommer til varer som tøj og sko, da det er produkter, der har et forholdsvis hurtigt salg.

Satsen bør selvsagt være højere, hvis din virksomhed sælger produkter som softwares eller lignende. Lave omkostninger er dog ikke den eneste fordel, der er ved affiliate marketing – faktisk findes der en lang række af slagsen.

En anden fordel er, at du kan spare nogle af de fuldtidsansatte væk, der står for tekstforfatning, da du i stedet kan lave en aftale med bloggere eller eksterne medier. Det er ikke alle virksomheder, som dette fungerer for, men for nogle gør det, og det kan derfor være et forsøg værd at afprøve.

Som en tredje fordel kan affiliate være med til at sørge for et kontinuerligt salg, da de artikler, der bliver skrevet i mange år, vil være en del af søgetrafikken. Dog er det kun, hvis de artikler, der linker til din hjemmeside, er af en god længde, kvalitet og baseret på nogenlunde søgeord.

I forlængelse af dette kan der næsten selvsagt også drages SEO-mæssige fordele ud af at bruge affiliates til din virksomhed, da Google vil bemærke, at din hjemmeside bliver nævnt af andre hjemmesider.

Sidst er det bestemt også en fordel, at du med affiliate selv kan bestemme, hvem der skal have lov til at reklamere for din virksomhed, og hvem der ikke skal. På den måde sikrer du også din virksomhed mod dårlig omtale.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.