permalink

0

Husk god karma

Forstå motivet for din besøgende

I over 10 år har jeg arbejdet med affiliate marketing. I perioder har jeg haft over 80 sider, og jeg levede af mine indtægter fra affiliate marketing.

Min strategi har altid været at skabe indhold, som jeg nemt kunne få til at ranke i Google ved hjælp af god søgemaskineoptimering. Selvom spillereglerne for søgemaskineoptimering og hele internettet løbende ændre sig, har jeg aldrig fraveget fra denne strategi.

Det er på trods af, at eksempelvis Facebook har vokset sig til en gigantisk spiller, hvor du nemmere, hurtigere og billigere kan få besøgende til dit website i forhold til Google.

Nøglen til succes ligger dog dybere begravet end blot at få mange besøg. Det handler om at forstå dine besøgende, og forme dit website ud fra det! For hver trafikkilde du har, skal du stille dig spørgsmålet: Hvorfor har disse besøgende klikket sig ind på mit website?

De tomme kalorier fra virale opslag på Facebook

I dag er vores liv beriget med sociale medier, hvor Facebook stadigvæk er det største medie, der omfavner flere individer end noget andet.

På Facebook kan du nemt få tusindvis af besøgende, hvis du formår at lave noget indhold som bare går lidt viralt.

Typisk er det indhold som appellere til direkte folks følelser som sjove kattevideoer (vi griner) eller artikler om ting eller hændelser, der støder os (vi bliver vrede eller forargede). Vi deler eller kommenterer, og da vi mennesker i bund og grund ligner hinanden, så forsætter dem du har delt til med at gøre det samme. Snebolden ruller!

Den gode søgetrafik fra Google

I den anden boldgade finder du trafik fra Google. Her har de besøgende tilkendegivet en interesse, gennem den søgning, som de har lavet.

Læs også om den digitale kunderejse hos Obsidian Digital.

De er altså et helt andet sted, hvor de proaktivt leder efter information eller måske endda efter en webshop, hvor de kan købe lige præcis det produkt, de leder efter til den helt rigtige pris.

Du kan med rimelighed antage, at en stor del af dem som søger efter et meget specifikt produktnavn eller produktvariant, faktisk sidder klar til at købe produktet. VISA-kortet ligger måske allerede fremme på skrivebordet, og nu skal de bare have fundet den webshop, som kan levere i morgen eller som ikke er alt for dyr. Denne trafik er altså yderstværdifuld, da det primært er et reelt købsmotiv, der ligger bag disse søgninger.
Relevante virale opslag på Facebook er bedre, men der er stadigvæk langt til køb!
Som nævnt kan du hurtigt få tusindvis af besøgende fra Facebook via virale opslag, men det er yderst sjældent, at det føre til mere end bare et besøg på din side.

Disse besøgende er som tomme kalorier, der et kort øjeblik er motiveret for at besøge din side, og ellers forsvinder de tilbage på Facebook igen. Selvom du har gode tilbud, og der er en relevans mellem dit virale indhold og dit produkt, er det yderst sjældent, at du får noget brugbart ud af disse zoombie-besøgende.

Selvom du deler dit indhold i en Facebook-gruppe, hvor det må formodes, at din målgruppe befinder sig, og der er fuld relevans mellem målgruppe, dit virale indhold og det du sælger, er oddsene for at du virkelig får noget ud af det stadigvæk ret beskedne.

Har du en webshop, hvor du sælger jagtudtstyr, og deler du eksempelvis en video af en jagthund som er ekstremt lydig eller dygtig (vi bliver imponeret) i en gruppe for jægere sammen med et link til en bog om ”Træning af jagthunde”, så er det stadigbæk usandsynligt, at du vil oplevelse en masse salg på baggrund af dette.

Folk er simpelthen ikke parate til køb! De vil imponeres og underholdes af din video og sikkert også ønske, at deres jagthund kan alt det der, men derfra og til at købe en bog om hundetræning, der er stadigvæk meget langt.

Fokuser på konverteringsmål efter trafikkilde

Er du dygtig til at skabe organisk trafik fra Facebook, så fokuser på de bløde konverteringsmål. Har du en webshop, ønsker du først og fremmest at sælge dine produkter og skabe omsætning.

Du vil gerne have den besøgende til at lave et køb! Det er dit hårde konverteringsmål i denne termologi.

Hvad er de bløde konverteringsmål så? Har du et nyhedsbrev eller en facebook-side, så er det eksempler på det, jeg vil kalde for bløde konverteringsmål.

Du vil have tilmeldinger til nyhedsbrevet eller likes på din Facebook-side.

Det er sekundære handlinger, som er positive for dig, men ikke direkte bidrager med omsætning. På sigt kan de bløde konverteringer konverteres til hårde gennem nyhedsbreve og opslag på Facebook-siden!

Jeg har været stor tilhænger af, at segmentere indhold på en side på baggrund af besøgskilden.

Trafik fra Facebook har fået popup med nyhedsbrevs-bokse, konkurrence eller opfordringer til at synes godt om min alt for fede Facebook-side, mens trafik fra Google og betalt trafik primært er målrettet salg, salg og salg!

Et eksempel på dette er min splinternye side om fundamentsblokke. Her er nyhedsbrevpopup deaktiveret på trafik fra Google, men meget aggressiv på organisk trafik fra Facebook.

Ovenstående indlæg er skrevet af Casper Schneidereit, der til daglig blogger om økonomi og investeringer på sin blog.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.