permalink

0

Husk god karma

Hastighedsoptimering – Lavpraktisk Optimering Af Din Loadtime

Hastighedsoptimering er en af de vigtigste parametre indenfor teknisk SEO, og det er samtidig én af de ting, som både giver noget godt for brugeren og søgemaskinen. Brugeren får en bedre oplevelse, og det samme gør Google.

Hvad Er Hastighedsoptimering?

Hastighedsoptimering er arbejdet med at gøre ens hjemmeside hastighed lavere. Dette kan gøres på mange tekniske måder, men én de mere lavpraktiske metoder er, at mindske brugen af store billeder.

 

Udover at være en stor del af søgemaskineoptimering, giver hastighedsoptimering også et godt boost til både brugervenlighed og ens konverteringsrate. Har man et større site, kan det være en rigtig god forretning blot at få skåret millisekunder af sin hastighed.

 

Af de mere tekniske elementer, man kan arbejde med, er caching, lazyload og GZIP-komprimering. I denne guide vil vi præsentere nogle af de nemme og effektive måder at komme i gang med.

 

Guide Til Hurtigere Loadtid

I denne guide får du fire konkrete tips, som du nemt kan komme i gang med. Du behøver hverken være ekspert, eller kende til søgemaskineoptimering. Guiden tager udgangspunkt i opgaver og tips, som alle kan klare.

 

Når det så er sagt, så er nedenstående tips kun en start for arbejdet med loadhastighed. Ligesom med linkbuilding, kræver det en kontinuerlig indsats at forbedre sin loadtime over tid.

 

Selvom du på nuværende tidspunkt har en lav loadhastighed, er det vigtigt hele tiden at sammenligne sig selv med konkurrenter, da de jo også løbende arbejder med at forbedre sig.

 

1. Drop De Store Billeder

Store billeder giver en høj loadhastighed. Rigtigt mange tænker ikke over, hvor store billeder de uploader på deres hjemmeside, og det er en skam. Tager man et billede med sin iPhone, kan det hurtigt fylde flere MB pga. den høje kvalitet.

 

Det er naturligvis vigtigt at have nogle pæne billeder på sin hjemmeside, men man behøver ikke at uploade billeder i fuld kvalitet. Der findes mange forskellige værktøjer til at mindske størrelsen på billedet.

 

Der er både webtools som TinyPNG.com, men også WordPress-plugins som Imagify, som klarer det automatisk for dig. Det er dog vigtigt, at du, inden du overhovedet begynder at optimere kvaliteten, skalerer selve pixelstørrelsen på billedet ned, så det ikke er for stort.

 

2. Slet Irrelevant Tracking

Det er naturligvis vigtigt at have tracking på sit website, i form af Google Analytics eller lign. Men har du prøvet at tjekke op på hvor meget tracking du rent faktisk har på dit website? Det kan sagtens have været en del, som er tilføjet over årene.

 

Kritisk tracking som Analytics, skal du naturligvis ikke slette. Men har du fx Hotjar eller VWO implementeret? Hvis ja, bruger du så disse til tracking kontinuerligt? Hvis nej, er der ingen grund til at de ligger og fylder.

 

Hvert script, som er på din hjemmeside, er et script som skal loades, og dermed har det en negativ effekt på din loadtime. Særligt Hotjar har et dårligt ry for at fylde meget, og dermed forringe din hastighed.

 

3. Tjek Dit Tema Ordentligt Igennem

Bruger du WordPress, Shopify eller et andet kendt CMS, har du højst sandsynligt købt et tema til din hjemmeside. Alt efter hvilket tema, som du vælger, er det kodet på en bestemt måde.

 

De gode tema-udviklere ved, at det ikke kun er design og funktionalitet i temaet, som er vigtig – det er hastigheden også. Temaet du bruger på din hjemmeside, er en slags ”base” for det videre arbejde med hastighedsoptimering.

 

Har du et tema der er kodet dårligt, med masser af spild-kode, vil det være sværere for dig at optimere hastigheden fuldt ud. Modsat, hvis du vælger et tema, som er kodet simpelt, vil du allerede har et forspring fra dine konkurrenter.

 

4. Brug Et Plugin Eller Extension

Hastighedsoptimering er en af de mest tekniske parametre indenfor teknisk SEO. Derfor vil det oftest være en god idé at bruge et plugin eller extension til dit CMS. Til WordPress er WP Rocket en rigtig god løsning.

 

Med WP Rocket får du løst mange af de meget tekniske parametre. Cache, minify HTML, minify CSS, minify JavaScript, lazyload, preload og prefetch er blot nogle af de funktioner du får med.

 

Som en tilkøbsmulighed kan du også få CDN. Dette er specielt vigtigt, hvis du er en international virksomhed, samlet på ét TLD. Her får du nemlig virtuelle servere rundt omkring i verden, og skal ikke nøjes med din webhost på dit hjemmemarked.

 

Forklaring Af De Tekniske Begreber

Hvis du allerede har bekendtskab med ovenstående tips, kan du så småt begynde at se på de mere avancerede ting. Det er nogle af disse ting, som du automatisk får løst, hvis du bruger et plugin.

 

Det vil typisk kræve programmør-evner at løse udfordringer med de kommende faktorer. Har du ikke et kendt CMS, kan det derfor hurtigt blive en rigtig dyr fornøjelse af få løst disse problematikker.

 

Det koster typisk også lidt at få et godt hastighedsplugin, med det er ingen penge, sammenlignet med prisen for en programmør. WP Rocket koster omkring 250 DKK for et års update til ét website.

 

Hvad Er Caching?

Caching giver mulighed for gentagende besøgende at få en hurtigere loadhastighed. Dette gøres ved, at der ved første besøg, gemmes små filer, som gør det næste besøg hurtigere, da det dermed ikke er alle filer som skal læses.

 

Hvad Er Minify?

Minify er en måde at ”minificere” forskellige filtyper som fx HTML og JavaScript. Ved at bruge minify, kan du vise websitet med en hurtigere loadhastighed, uden at det går ud over brugervenligheden.

 

Hvad Er Lazyload?

Lazyload bruges bl.a. til webshops, hvor der er mange produktbilleder på en kategoriside. Med lazyload vil alle billeder ikke blive loadet på én gang. De vil derimod løbende blive loadet, efterhånden som brugeren scroller ned på siden.

 

Hvad Er CDN?

Et Content Delivery Network giver dig muligheden for at bruge serverlokationer på tværs af lande. Normalt er dit website hosted på ét marked, typisk Danmark, hvis det er dit hjemmemarked – men med en CDN åbner du op for mange serverlokationer.

 

Hvad Er Prefetch?

Prefetch er en måde at loade en ny side, allerede inden brugeren har klikket. Efter nuværende side er loadet færdig, begynder den at loade en ny side, som det forventes man klikker på.

 

 

Denne artikel er skrevet af Tobias Hyldeborg, som er Digital Marketing Manager i Dinero. Dinero er et af Danmarks største bogføringsprogrammer, og har vundet prisen som Danmarks mest anbefalede virksomhed.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.