permalink

0

Husk god karma

SEO Guide til Google RankBrain (2019)

Har du nogensinde tænkt over hvordan Google bedømmer og rangerer hjemmesider i forbindelse med et søge resultat?

Svaret er faktisk rimelig lige til. De benytter sig af et machine learning system kaldet ’RankBrain’, der via kunstig intelligens hjælper Google med at sortere resultaterne.

 

Dette er en vigtig faktor, hvis du ønsker en bedre placering på Google. Greg Corrado der er senior researcher inden for kunstig intelligens og machine learning teknologi hos Google, har tidligere udtalt i et interview med Bloomberg:

 

“RankBrain has become the third-most important signal contributing to the result of a search query”

 

Dette gør RankBrain til en væsentlig element i en hver SEO strategi og den tredje største faktor i rangering.

 

Det hele kan måske godt lyde kompliceret, når SEO i forvejen indeholder mange faktorer, der skal tages hensyn til, men det er det faktisk ikke.

 

RankBrains primære funktion er at måle hvordan brugerne interagere med søgeresultaterne, og bedømmer dem ud fra disse resultater.

 

Hvis du eksempelvis foretager en Google søgning efter ”Bedste SEO Guide 2019” og resultatet, der er rangeret som #4 ser særdeles tillokkende ud, så du vælger at klikke på dette resultat. Hvis resultatet er alt hvad du forventede og mere – så du bliver på siden, læser artiklen og har en lang ’time on page’ – så vil RankBrain systemet notere denne adfærd og give søgeresultat #4 en ranking boost.

 

I et andet eksempel, hvis du i samme søgning på ”Bedste SEO Guide 2019” valgte at klikke på resultatet, der er placeret som #2 i stedet. Hvis indholdet er dårligt og ikke matcher med din søgehensigt, så du vælger at ’bounce’ væk fra siden inden for få sekunder, og klikker på resultat #4 for at se om den matcher bedre og den så gør, så vil RankBrain notere denne adfærd.

 

Hvis nok brugere hurtigt klikker væk fra søgeresultat #2 og finder noget andet, så vil Google begynde at rangere den dårligere.

 

Dette fortæller os at RankBrain systemet fokuserer på to primære faktorer.

  1. Hvor lang tid nogle bruger på din hjemmeside (Time on Page)
  2. Procentdelen af personer der klikker på dit resultat (Click Through Rate)

 

Skal dine resultater blive bedre, så er det altså vigtigt, at du fokuserer på at lave kvalitets content, der matcher med en søgehensigt. Derudover skal du strukturer dine artikler, så folk har lyst til at blive længere tid på siden. Her kan tilføjelser som video og infographics hjælpe dine artikler meget.

 

I takt med at din sides SEO bliver bedre – med mere relevant content, en længere ’time on page’ og en overordnet bedre Google rangering – så vil du opleve et stigende behov for en god netværksløsning.

Med et stigende antal besøgende på din hjemmeside, så vil dataforbruget også automatisk stige. Det er derfor essentielt, at du har en lynhurtig, sikker og stabil forbindelse, så din hjemmeside kan køre uden problemer og få gode Google resultater.

Skriv et svar

Feltermarkeret med* skal udfyldes.